Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2009 | Original Article | Uitgave 1/2009

Psychological Research 1/2009

Does contingency awareness mediate the influence of emotional learning on the cueing of visual attention?

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 1/2009
Auteurs:
An K. Raes, Rudi De Raedt, Wim Fias, Ernst H. W. Koster, Stefaan Van Damme

Abstract

Previous research has indicated that conditioning depends on contingency awareness (CA). However, we argue that these studies have examined this issue under methodological conditions that might be insensitive to associative learning without CA. In the present study we examined the effect of an experimental manipulation of CA on attentive processing of classically conditioned stimuli, which is sensitive to associative learning with and without CA. We found that aversive conditioning with additional contingency instructions modulated visual attention, in the sense that the conditioned cues captured and held attention more strongly than the non-conditioned cues. Surprisingly, conditioning under conditions of restricted CA yielded a response pattern that was different from that under full CA. These findings suggest that conditioning with full and restricted CA can lead to qualitatively different effects on attention.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2009

Psychological Research 1/2009 Naar de uitgave