Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

28-10-2018 | Original Article | Uitgave 4/2020

Psychological Research 4/2020

Does CaSe-MiXinG disrupt the access to lexico-semantic information?

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 4/2020
Auteurs:
Manuel Perea, María Fernández-López, Ana Marcet
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00426-018-1111-7) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Mixed-case WoRdS disrupt performance in word recognition tasks and sentence reading. There is, however, a controversial issue around this finding as the hindered performance could be related to impoverished lexico-semantic access or to lack of visual familiarity. The present experiments aim to examine whether there is a genuine mixed-case effect during lexico-semantic access or whether the effect is driven by a visual familiarity bias (i.e., lack of familiarity may induce a bias toward “no” responses in word/nonword decisions). Participants were presented with same-case vs. mixed-case items in a word/nonword discrimination task (lexical decision) and in a task that requires access to semantic information (semantic categorization). In lexical decision, responses were faster and more accurate to same-case words than to mixed-case words, whereas the nonwords showed the opposite pattern. In two semantic categorization experiments, we failed to find any signs of a case-mixing effect for words. Therefore, the case-mixing effect in word recognition is not due to an impoverished access to lexico-semantic information but rather to lack of visual familiarity.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2020

Psychological Research 4/2020 Naar de uitgave