TODO: Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Doen

Auteurs : Susan M. Bögels, Anke M. Klein, Ellin Simon, Bonny F.J.A. van Steensel

Gepubliceerd in: Preventie en behandeling van angststoornissen bij kinderen en jongeren

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Blootstelling aan de angstige situatie, ook wel exposure genoemd, is een belangrijk onderdeel van Denken + Doen = Durven. In dit hoofdstuk behandelen we allereerst de theorie en het wetenschappelijke bewijs voor de effectiviteit van exposure en de verschillende vormen. We onderscheiden drie vormen: 1) exposure: de blootstelling aan angstige situaties zonder het expliciet uitdagen van angstige verwachtingen, 2) experimenten: blootstelling aan angstige situaties in combinatie met het expliciet toetsen van angstige verwachtingen, en 3) intensiveren: een intensievere vorm van exposure en/of experimenten waarbij de duur van de sessie langer is zodat er meerdere oefeningen kunnen worden gedaan en/of voor een langere tijdsduur. We staan vervolgens stil bij hoe deze drie vormen uit te voeren. We gaan tevens in op wanneer gekozen kan worden voor welke vorm, de rationale, en illustreren dit met praktijkvoorbeelden. Ook veiligheidsgedrag, zelfredzaamheid, voorbeeldleren (modeling), en positieve bekrachtiging (belonen) komen aan bod.
Metagegevens
Titel
Doen
Auteurs
Susan M. Bögels
Anke M. Klein
Ellin Simon
Bonny F.J.A. van Steensel
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3063-8_10