2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Tip
Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk
Gepubliceerd in:
Handboek muziektherapie
Welke therapiedoelen kunnen met muziektherapie worden bereikt en op welke manier wordt eraan gewerkt? Welke werkvormen worden daarbij ingezet? Kunnen deze werkvormen systematisch beschreven en gecategoriseerd worden? In dit hoofdstuk geven wij een overzicht van de doelstellingen van muziektherapie die in de literatuur genoemd worden. We zoeken naar een indeling en geven tips hoe doelen voor muziektherapie concreet geformuleerd kunnen worden.
Log in om toegang te krijgen
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
1
Smeijsters (2003d) relateert de indeling uit
Vakwerk en de eigen indeling aan elkaar. De steunende en pragmatisch-structurerende aanpak komt overeen met wat Smeijsters supportief noemt. Directief-klachtgericht en focaal-inzichtgevend valt in de categorie re-educatief. Inzichtgevend-plus is te vergelijken met re-constructief. Naast het reeds genoemde ortho(ped)agogisch/ontwikkelend werken, valt ook nog te overwegen de term palliatief uit het systeem van Smeijsters over te nemen. Het gaat hier om doelen als het verminderen van lichamelijke pijn en verliesverwerking, bijv. bij terminale patiënten.
- Titel
- Doelen en werkvormen
- DOI
- https://doi.org/10.1007/978-90-313-9685-6_8
- Auteurs:
-
Barbara Krantz
Jack Verburgt
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
- Volgnummer
- 8
- Hoofdstuknummer
- 8