Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Doelen en werkvormen

Auteurs: Barbara Krantz, Jack Verburgt

Gepubliceerd in: Handboek muziektherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Welke therapiedoelen kunnen met muziektherapie worden bereikt en op welke manier wordt eraan gewerkt? Welke werkvormen worden daarbij ingezet? Kunnen deze werkvormen systematisch beschreven en gecategoriseerd worden? In dit hoofdstuk geven wij een overzicht van de doelstellingen van muziektherapie die in de literatuur genoemd worden. We zoeken naar een indeling en geven tips hoe doelen voor muziektherapie concreet geformuleerd kunnen worden.
Voetnoten
1
Smeijsters (2003d) relateert de indeling uit Vakwerk en de eigen indeling aan elkaar. De steunende en pragmatisch-structurerende aanpak komt overeen met wat Smeijsters supportief noemt. Directief-klachtgericht en focaal-inzichtgevend valt in de categorie re-educatief. Inzichtgevend-plus is te vergelijken met re-constructief. Naast het reeds genoemde ortho(ped)agogisch/ontwikkelend werken, valt ook nog te overwegen de term palliatief uit het systeem van Smeijsters over te nemen. Het gaat hier om doelen als het verminderen van lichamelijke pijn en verliesverwerking, bijv. bij terminale patiënten.
 
Metagegevens
Titel
Doelen en werkvormen
Auteurs
Barbara Krantz
Jack Verburgt
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9685-6_8