Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Doe maar niet, want dat kun jij niet

Stigma’s als belemmering van capabilities voor mensen met een verstandelijke beperking

Auteurs : Dr. Hannah Pelleboer-Gunnink, Dr. Annica Brummel, Prof. dr. Jaap van Weeghel, Prof. dr. Petri Embregts

Gepubliceerd in: De capabilitybenadering in het sociaal domein

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Stigmatisering is een belangrijk aspect dat bijdraagt aan ongelijkheid. Dit hoofdstuk gaat in op drie vormen van stigma’s en hoe deze vormen passen binnen de capabilitybenadering. Het geeft daarmee inzicht in hoe stigmatisering het leven van mensen met een verstandelijke beperking kan beïnvloeden. Het publiek stigma vormt een belemmering vanuit de samenleving. Door vooroordelen zijn bijvoorbeeld voorzieningen zoals een wijkcentrum niet daadwerkelijk toegankelijk. Het structureel stigma is onderdeel van wetgeving en sociaal beleid. Het beperkt direct de mogelijkheden van mensen met een verstandelijke beperking, zoals het hebben van een betaalde baan. Het zelf-stigma is gekoppeld aan het individu en belemmert het kritische vermogen van mensen met een verstandelijke beperking om waardevolle keuzes te maken. Er zijn verschillende strategieën om stigma’s tegen te gaan, zoals gebruikmaken van ervaringsdeskundigheid, reflecteren op eigen handelen, stimuleren van kritisch vermogen van mensen met een verstandelijke beperking, en kwartiermaken in de wijk.
Voetnoten
1
Alle namen die in dit hoofdstuk worden gebruikt zijn gefingeerd.
 
2
In de literatuur worden aangepaste voorkeuren ook benoemd als ‘adaptieve voorkeuren’ of ‘adaptive preferences’ (zie H. 3).
 
Literatuur
go back to reference Bekkema, N., Veer, A. J. E. de, Wagemans, A. M. A., Hertogh, C. M. P. M., Francke, A. L. (2015). ‘To move or not to move’: A national survey among professionals on beliefs and considerations about the place of end-of-life care for people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 59, 226–237. https://doi.org/10.1111/jir.12130.CrossRef Bekkema, N., Veer, A. J. E. de, Wagemans, A. M. A., Hertogh, C. M. P. M., Francke, A. L. (2015). ‘To move or not to move’: A national survey among professionals on beliefs and considerations about the place of end-of-life care for people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 59, 226–237. https://​doi.​org/​10.​1111/​jir.​12130.CrossRef
go back to reference Biernat, M., & Dovidio, J. F. (2000). Stigma and stereotypes. In T. F. Heatherton, R. E. Kleck, M. R. Hebl & J. G. Hull (Eds.), The social psychology of stigma (pag. 88–125). New York: The Guilford Press. Biernat, M., & Dovidio, J. F. (2000). Stigma and stereotypes. In T. F. Heatherton, R. E. Kleck, M. R. Hebl & J. G. Hull (Eds.), The social psychology of stigma (pag. 88–125). New York: The Guilford Press.
go back to reference Brummel, A. (2017). Sociale verbinding in de wijk. Mogelijkheden voor sociale inclusie van wijkbewoners met een lichte verstandelijke beperking of psychische aandoening (proefschrift Radboud Universiteit, Nijmegen). Delft: Eburon. Brummel, A. (2017). Sociale verbinding in de wijk. Mogelijkheden voor sociale inclusie van wijkbewoners met een lichte verstandelijke beperking of psychische aandoening (proefschrift Radboud Universiteit, Nijmegen). Delft: Eburon.
go back to reference Cardol, M., Speet, M., & Rijken, M. (2007). Anders of toch niet? Deelname aan de samenleving van mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking. Utrecht: Nivel. Cardol, M., Speet, M., & Rijken, M. (2007). Anders of toch niet? Deelname aan de samenleving van mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking. Utrecht: Nivel.
go back to reference Dovidio, J. F., Major, B., & Crocker, J. (2000). Stigma: Introduction and overview. In T. F. Heatherton, R. E. Kleck, M. R. Hebl & J. G. Hull (Eds.), The social psychology of stigma (pag. 1–30). New York: The Guilford Press. Dovidio, J. F., Major, B., & Crocker, J. (2000). Stigma: Introduction and overview. In T. F. Heatherton, R. E. Kleck, M. R. Hebl & J. G. Hull (Eds.), The social psychology of stigma (pag. 1–30). New York: The Guilford Press.
go back to reference Embregts, P. J. C. M., Taminiau-Bloem, E. F., Heerkens, G. C. J., Schippers, A. & van Hove, G. (2017). Collaboration in inclusive research: Competencies considered important for people with and without intellectual disabilities Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities. Embregts, P. J. C. M., Taminiau-Bloem, E. F., Heerkens, G. C. J., Schippers, A. & van Hove, G. (2017). Collaboration in inclusive research: Competencies considered important for people with and without intellectual disabilities Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities.
go back to reference Fiala-Butora, J., & Stein, M. A. (2016). The law as a source of stigma or empowerment. Legal capacity and persons with intellectual disabilities. In K. Scior & S. Werner (Eds.), Intellectual disability and stigma. Stepping out from the margins (pag. 3–13). London: Palgrave Macmillan.CrossRef Fiala-Butora, J., & Stein, M. A. (2016). The law as a source of stigma or empowerment. Legal capacity and persons with intellectual disabilities. In K. Scior & S. Werner (Eds.), Intellectual disability and stigma. Stepping out from the margins (pag. 3–13). London: Palgrave Macmillan.CrossRef
go back to reference Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the management of spoiled identity (2e druk). New York: Prentice-Hall, Inc. Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the management of spoiled identity (2e druk). New York: Prentice-Hall, Inc.
go back to reference Kal, D., Post, R., & Scholtens, G. (2012). Meedoen gaat niet vanzelf. Kwartier maken in theorie en praktijk. Amsterdam: Uitgeverij Tobi Vroegh. Kal, D., Post, R., & Scholtens, G. (2012). Meedoen gaat niet vanzelf. Kwartier maken in theorie en praktijk. Amsterdam: Uitgeverij Tobi Vroegh.
go back to reference Knooren, J., & Haaster, H. van (2008). Onderwijsprogramma’s voor ervaringsdeskundigen. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 62, 515–525. Knooren, J., & Haaster, H. van (2008). Onderwijsprogramma’s voor ervaringsdeskundigen. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 62, 515–525.
go back to reference Link, B. G., & Phelan, J. C. (2001). Conceptualizing stigma. Annual Review of Sociology, 27, 363–385.CrossRef Link, B. G., & Phelan, J. C. (2001). Conceptualizing stigma. Annual Review of Sociology, 27, 363–385.CrossRef
go back to reference Nussbaum, M. C. (2006). Frontiers of justice. Disability, nationality, species membership. Cambridge: Belknap Press. Nussbaum, M. C. (2006). Frontiers of justice. Disability, nationality, species membership. Cambridge: Belknap Press.
go back to reference Nussbaum, M. C. (2011). Creating capabilities. The human development approach. Cambridge, MA: Harvard University Press. Nussbaum, M. C. (2011). Creating capabilities. The human development approach. Cambridge, MA: Harvard University Press.
go back to reference O’Brien, P., McConkey, R., & García-Iriarte, E. (2014). Co-researching with people who have intellectual disabilities: Insights from a national survey. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27, 65–75. https://doi.org/10.1111/jar.12074. O’Brien, P., McConkey, R., & García-Iriarte, E. (2014). Co-researching with people who have intellectual disabilities: Insights from a national survey. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27, 65–75. https://​doi.​org/​10.​1111/​jar.​12074.
go back to reference Pelleboer-Gunnink, H. A., Oorsouw, W. M. W. J., Weeghel, J. van, & Embregts, P. J. C. M. (2017). Mainstream health professionals stigmatising attitudes towards people with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Intellectual Disability Research, 61, 411–434. https://doi.org/10.1111/jir.12353.CrossRef Pelleboer-Gunnink, H. A., Oorsouw, W. M. W. J., Weeghel, J. van, & Embregts, P. J. C. M. (2017). Mainstream health professionals stigmatising attitudes towards people with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Intellectual Disability Research, 61, 411–434. https://​doi.​org/​10.​1111/​jir.​12353.CrossRef
go back to reference Pelleboer-Gunnink, H. A.,Weeghel, J. van, & Embregts, P. J. C. M. (ingediend). The public stigma of people with intellectual disability: A cross-sectional survey into stereotypical beliefs and discrimination. Pelleboer-Gunnink, H. A.,Weeghel, J. van, & Embregts, P. J. C. M. (ingediend). The public stigma of people with intellectual disability: A cross-sectional survey into stereotypical beliefs and discrimination.
go back to reference Roeleveld, E., Embregts, P. J. C. M., Hendriks, L., & Bogaard, K. van den (2011). Zie mij als mens! Noodzakelijke competenties voor begeleiders volgens mensen met een verstandelijke beperking. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 50, 195–207. Roeleveld, E., Embregts, P. J. C. M., Hendriks, L., & Bogaard, K. van den (2011). Zie mij als mens! Noodzakelijke competenties voor begeleiders volgens mensen met een verstandelijke beperking. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 50, 195–207.
go back to reference Sax, C. L. (2002). Person-centered planning: More than a strategy. In C. L. Sax & C. A. Thoma (Eds.), Transition assessment: Wise practices for quality lives (pag. 13–24). Baltimore: Brookes. Sax, C. L. (2002). Person-centered planning: More than a strategy. In C. L. Sax & C. A. Thoma (Eds.), Transition assessment: Wise practices for quality lives (pag. 13–24). Baltimore: Brookes.
go back to reference Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S. A., Bradley, V. J., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M., et al. (2010). Intellectual disability. Definition, classification, and system of supports. Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. http://aaidd.org/intellectual-disability/definition. Schalock, R. L., Borthwick-Duffy, S. A., Bradley, V. J., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M., et al. (2010). Intellectual disability. Definition, classification, and system of supports. Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. http://​aaidd.​org/​intellectual-disability/​definition.
go back to reference Scior, K. (2016). Toward understanding intellectual disability stigma: Introduction. In K. Scior & S. Werner (Eds.), Intellectual disability and stigma. Stepping out from the margins (pag. 3-13). London: Palgrave Macmillan.CrossRef Scior, K. (2016). Toward understanding intellectual disability stigma: Introduction. In K. Scior & S. Werner (Eds.), Intellectual disability and stigma. Stepping out from the margins (pag. 3-13). London: Palgrave Macmillan.CrossRef
go back to reference Sen, A. (1992). Inequality reexamined. Oxford: Clarendon Press. Sen, A. (1992). Inequality reexamined. Oxford: Clarendon Press.
go back to reference Terlazzo, R. (2015). Conceptualizing adaptive preferences respectfully: An indirectly substantive account. The Journal of Political Philosophy, 24(2), 206–226.CrossRef Terlazzo, R. (2015). Conceptualizing adaptive preferences respectfully: An indirectly substantive account. The Journal of Political Philosophy, 24(2), 206–226.CrossRef
go back to reference Veer, J. T. B. van ’t, Sercu, C., Weeghel, J. van (2016). Stigmatisering van psychische problemen. In sociologisch, sociaalpsychologisch en psychiatrisch perspectief. In J. van Weeghel, M. Pijnenborg, J. T. B. van ’t Veer & G. Kienhorst (Red.), Handboek destigmatisering bij psychische aandoeningen. Principes, perspectieven en praktijken (pag. 43–73). Bussum: Coutinho Uitgeverij. Veer, J. T. B. van ’t, Sercu, C., Weeghel, J. van (2016). Stigmatisering van psychische problemen. In sociologisch, sociaalpsychologisch en psychiatrisch perspectief. In J. van Weeghel, M. Pijnenborg, J. T. B. van ’t Veer & G. Kienhorst (Red.), Handboek destigmatisering bij psychische aandoeningen. Principes, perspectieven en praktijken (pag. 43–73). Bussum: Coutinho Uitgeverij.
go back to reference Verbrugge, C. J. J. M., & Embregts, P. J. C. M. (2013). Een opleiding ervaringsdeskundigheid voor mensen met een verstandelijke beperking. Tilburg: PrismaPrint Tilburg University. Verbrugge, C. J. J. M., & Embregts, P. J. C. M. (2013). Een opleiding ervaringsdeskundigheid voor mensen met een verstandelijke beperking. Tilburg: PrismaPrint Tilburg University.
Metagegevens
Titel
Doe maar niet, want dat kun jij niet
Auteurs
Dr. Hannah Pelleboer-Gunnink
Dr. Annica Brummel
Prof. dr. Jaap van Weeghel
Prof. dr. Petri Embregts
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1982-4_13