Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2012 | Original Paper | Uitgave 8/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2012

Do Planning and Visual Integration Difficulties Underpin Motor Dysfunction in Autism? A Kinematic Study of Young Children with Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2012
Auteurs:
Ariane M. Dowd, Jennifer L. McGinley, John R. Taffe, Nicole J. Rinehart
Belangrijke opmerkingen
This paper was prepared in partial fulfillment of the Doctor of Psychology (Neuropsychology) degree of Ariane M. Dowd and was presented at the Autism Europe IX International Congress 2010 in Catania.

Abstract

This paper examines the upper-limb movement kinematics of young children (3–7 years) with high-functioning autism using a point-to-point movement paradigm. Consistent with prior findings in older children, a difference in movement preparation was found in the autism group (n = 11) relative to typically developing children. In contrast to typically developing children, the presence of a visual distractor in the movement task did not appear to impact on early movement planning or execution in children with autism, suggesting that this group were not considering all available environmental cues to modulate movement. The findings from this study are consistent with the possibility that autism is associated with a difficulty using visual information to prime alternative movements in a responsive way to environmental demands.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2012 Naar de uitgave