Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

12-01-2017 | Original Paper | Uitgave 4/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2017

Do Handwriting Difficulties Correlate with Core Symptomology, Motor Proficiency and Attentional Behaviours?

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2017
Auteurs:
Nicci Grace, Peter Gregory Enticott, Beth Patricia Johnson, Nicole Joan Rinehart

Abstract

Handwriting is commonly identified as an area of weakness in children with autism spectrum disorder (ASD), but precise deficits have not been fully characterised. Boys with ASD (n = 23) and matched controls (n = 20) aged 8–12 years completed a simple, digitised task to objectively assess handwriting performance using advanced descriptive measures. Moderate to large associations were identified between handwriting performance and attention, ASD symptoms and motor proficiency. The ASD group demonstrated significantly less smooth movements and significantly greater sizing variability and peak velocity relative to controls. These findings provide a clearer indication of the specific nature of handwriting impairments in children with ASD, and suggest a relationship with core clinical symptom severity, attention and motor behaviours.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2017 Naar de uitgave