Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Diversiteit en inclusie

Auteurs : Soemitro Poerbodipoero, MSc, Evelien De wachter, MSc

Gepubliceerd in: Grondslagen van ergotherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Diversiteit is van groot belang in de samenleving en dus ook in ergotherapie. Verschillen tussen mensen kunnen leiden tot discriminatie en zijn een fundamentele oorzaak van grote ongelijkheden in zorg en welzijn. Als ergotherapeut is het een uitdaging om de verschillen te leren omarmen. Inclusief denken is een van je belangrijkste uitgangspunten. In een cultureel sensitieve beroepshouding zijn veiligheid, bescheidenheid en interculturele competenties nodig om passende ergotherapeutische interventies aan te bieden en occupational rights te bewaken. Hierbij is kennis nodig over intersectionaliteit en kennis ten aanzien van demografie, gezondheid en welzijn. Om daadwerkelijk inclusief te werken geef je mensen die beperkingen ervaren de kans om hun eigen perspectief uit te leggen. Taal en (non)verbale communicatie zijn machtige instrumenten om informatie uit te wisselen. Ook kunnen in de opleiding tot ergotherapeut, in onderzoek en op beleidsniveau maatregelen genomen worden ter bevordering van diversiteit en inclusie.
Literatuur
2.
go back to reference Kronenberg F. Preface. In: Sakellariou D, Pollard N, editors. Occupational therapies without boarders. 2nd ed. Elsevier. 2017;672. Kronenberg F. Preface. In: Sakellariou D, Pollard N, editors. Occupational therapies without boarders. 2nd ed. Elsevier. 2017;672.
3.
go back to reference Kinébanian A, Stomph M. Diversiteit doet er toe: Een internationale leidraad over diversiteit en cultuur in ergotherapie voor de praktijk, de opleidingen en het wetenschappelijk onderzoek. Wet Tijdschr voor Ergotherapie. 2010;3(2):22–9. Kinébanian A, Stomph M. Diversiteit doet er toe: Een internationale leidraad over diversiteit en cultuur in ergotherapie voor de praktijk, de opleidingen en het wetenschappelijk onderzoek. Wet Tijdschr voor Ergotherapie. 2010;3(2):22–9.
4.
go back to reference Van Hartingsveldt-Bakker M, Logister-Proost I, Kinébanian A. Beroepsprofiel ergotherapeut. Amsterdam: Boom uitgevers; 2010. Van Hartingsveldt-Bakker M, Logister-Proost I, Kinébanian A. Beroepsprofiel ergotherapeut. Amsterdam: Boom uitgevers; 2010.
6.
go back to reference Kuckert-Wöstheinrich A, Stomph M. Zorgbasics diversiteit. Amsterdam: Boom uitgevers; 2021. Kuckert-Wöstheinrich A, Stomph M. Zorgbasics diversiteit. Amsterdam: Boom uitgevers; 2021.
7.
go back to reference Wells SA. An ethic of diversity. In: Purtilo EB, Jensen GM, Royeen CB, editors. Educating for moral action: a sourcebook in health and rehabilitation ethics. Philadelphia: FA Davis; 2005. Wells SA. An ethic of diversity. In: Purtilo EB, Jensen GM, Royeen CB, editors. Educating for moral action: a sourcebook in health and rehabilitation ethics. Philadelphia: FA Davis; 2005.
10.
go back to reference Ross H. Reinventing diversity. Rowman & Littlefield Publishers; 2011. p. 276. Ross H. Reinventing diversity. Rowman & Littlefield Publishers; 2011. p. 276.
12.
go back to reference Geldhof D. Superdiversity in the heart of Europe. Uitgeverij Acco: How migration changes our society. Leuven; 2016. Geldhof D. Superdiversity in the heart of Europe. Uitgeverij Acco: How migration changes our society. Leuven; 2016.
15.
21.
go back to reference Lim H, Iwama MK. The kawa ‘river’ model: local to global utility. In: Presentation at the World Congress Of Occupational Therapy. Sydney: WFOT; 2006. Lim H, Iwama MK. The kawa ‘river’ model: local to global utility. In: Presentation at the World Congress Of Occupational Therapy. Sydney: WFOT; 2006.
22.
go back to reference Lim H, Iwama MK. Emerging models, an Asian perspective: The kawa (river) model. In: Duncan EAS, editor. Foundations for practice in occupational therapy. London: Elsevier; 2006. Lim H, Iwama MK. Emerging models, an Asian perspective: The kawa (river) model. In: Duncan EAS, editor. Foundations for practice in occupational therapy. London: Elsevier; 2006.
23.
go back to reference Shadid WA. Grondslagen van interculturele communicatie: Studieveld en werkterrein. Houten/Diegem: Bohn Stafleu en Van Loghum; 2007. Shadid WA. Grondslagen van interculturele communicatie: Studieveld en werkterrein. Houten/Diegem: Bohn Stafleu en Van Loghum; 2007.
30.
go back to reference Stomph M, Poerpodipoero S. Vraaggericht werken en diversiteit. In: Le Granse M, Van Margo H, Kinébanian A, editors. Grondslagen van de ergotherapie. Houten: Bohn Stafleu en Van Loghum; 2017. pp. 187–204. Stomph M, Poerpodipoero S. Vraaggericht werken en diversiteit. In: Le Granse M, Van Margo H, Kinébanian A, editors. Grondslagen van de ergotherapie. Houten: Bohn Stafleu en Van Loghum; 2017. pp. 187–204.
31.
go back to reference Helman CG. Culture health and illness. New York: Oxford University Press; 2007. Helman CG. Culture health and illness. New York: Oxford University Press; 2007.
43.
go back to reference Polatajko H, Townsend E. Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E). In: enabling occupation II: advancing an occupational therapy vision of health, well-being, & justice through occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE; 2007. pp. 22–36. Polatajko H, Townsend E. Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E). In: enabling occupation II: advancing an occupational therapy vision of health, well-being, & justice through occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE; 2007. pp. 22–36.
44.
go back to reference Kupperman J. Classic Asian philosophy. Oxford University Press; 2006. p. 208. Kupperman J. Classic Asian philosophy. Oxford University Press; 2006. p. 208.
45.
go back to reference McClain L. Multicultural competence across the campus. In: World congress of occupational therapy. Montreal: WFOT; 1998. McClain L. Multicultural competence across the campus. In: World congress of occupational therapy. Montreal: WFOT; 1998.
46.
go back to reference Rubio RL, Ardjosemito-Jethoe S, Rousseau E. Diversiteit in de samenleving. Assen: Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum; 2020. Rubio RL, Ardjosemito-Jethoe S, Rousseau E. Diversiteit in de samenleving. Assen: Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum; 2020.
47.
go back to reference Wekker G, Lutz H. Een hoogvlakte met koude winden. De geschiedenis van het gender- en etniciteitsdenken in Nederland. In: Caleidoscopische visies. Amsterdam; 2001. Wekker G, Lutz H. Een hoogvlakte met koude winden. De geschiedenis van het gender- en etniciteitsdenken in Nederland. In: Caleidoscopische visies. Amsterdam; 2001.
49.
go back to reference Tjoa T. Intersectionaliteit. In: Diversiteit in de samenleving. Concepten, voorbeelden uit de praktijk en methoden voor de diversiteitsbewuste professional. Assen: Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum; 2021. pag. 49–61. Tjoa T. Intersectionaliteit. In: Diversiteit in de samenleving. Concepten, voorbeelden uit de praktijk en methoden voor de diversiteitsbewuste professional. Assen: Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum; 2021. pag. 49–61.
56.
go back to reference Essed P. Alledaags racisme. Amsterdam: Uitgeverij Van Gennep; 2017. Essed P. Alledaags racisme. Amsterdam: Uitgeverij Van Gennep; 2017.
58.
go back to reference Vanassche N. Racisme bij de politie ten opzichte van allochtone jongeren in het uitgaansmilieu: een casestudy in het stadscentrum van Kortrijk. Universiteit Gent; 2014. Vanassche N. Racisme bij de politie ten opzichte van allochtone jongeren in het uitgaansmilieu: een casestudy in het stadscentrum van Kortrijk. Universiteit Gent; 2014.
68.
go back to reference De Leeuw M, Saenger S, Vanlaerhoven I, De Vries-Uiterweerd A. Beroepscode en gedragsregels ergotherapeut. 2015. pag. 6–7. De Leeuw M, Saenger S, Vanlaerhoven I, De Vries-Uiterweerd A. Beroepscode en gedragsregels ergotherapeut. 2015. pag. 6–7.
69.
go back to reference Ergotherapie Vlaanderen. Ethische Code Ergotherapeuten. 2018;1–32. Ergotherapie Vlaanderen [Internet]. [cited 2021 Nov 19]. Ergotherapie Vlaanderen. Ethische Code Ergotherapeuten. 2018;1–32. Ergotherapie Vlaanderen [Internet]. [cited 2021 Nov 19].
71.
go back to reference Sociaal en Cultureel Planbureau. De Sociale Staat van Nederland. Soc Staat van Ned. 2019;1–384. Sociaal en Cultureel Planbureau. De Sociale Staat van Nederland. Soc Staat van Ned. 2019;1–384.
73.
go back to reference Grosscurt R, Knapen J, Menting J, Hulsbosch L, Boeije H. Meting overkoepelende indicatoren programma onbeperkt meedoen! 2016–2018. Utrecht: Nivel, Patiëntenfederatie Nederland, Trimbos Instituut; 2019. Grosscurt R, Knapen J, Menting J, Hulsbosch L, Boeije H. Meting overkoepelende indicatoren programma onbeperkt meedoen! 2016–2018. Utrecht: Nivel, Patiëntenfederatie Nederland, Trimbos Instituut; 2019.
76.
go back to reference O’Toole G. Communication: core interpersonal skills for health professionals. 2nd ed. Chatswood: Elsevier; 2008. O’Toole G. Communication: core interpersonal skills for health professionals. 2nd ed. Chatswood: Elsevier; 2008.
77.
go back to reference Lim KH. Working in a transcultural context. In: Creek J, Lougher L, editors. Occupational therapy and mental health. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2008. pp. 251–76. Lim KH. Working in a transcultural context. In: Creek J, Lougher L, editors. Occupational therapy and mental health. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2008. pp. 251–76.
82.
go back to reference Black RM, Wells SA. Culture and occupation: a model of empowerment in occupational therapy. Bethesda: AOTA Press; 2007. Black RM, Wells SA. Culture and occupation: a model of empowerment in occupational therapy. Bethesda: AOTA Press; 2007.
103.
go back to reference Korthagen F, Lagerwerf B. Leren van binnenuit. Boom-Lemma; 2011. Korthagen F, Lagerwerf B. Leren van binnenuit. Boom-Lemma; 2011.
114.
go back to reference Singh K, Sivasubramaniam P, Ghuman S, Mir HR. The Dilemma of the racist patient. Am J Orthop (Belle Mead NJ). 2015;44(12):E477–9 PMID: 26665247. Singh K, Sivasubramaniam P, Ghuman S, Mir HR. The Dilemma of the racist patient. Am J Orthop (Belle Mead NJ). 2015;44(12):E477–9 PMID: 26665247.
115.
go back to reference Twickler TB, Hoogstraaten E, Reuwer AQ, Singels L, Stronks K, Essink-Bot ML. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Ned Tijdschr Geneeskd. 2009;153(33):1629–33. Twickler TB, Hoogstraaten E, Reuwer AQ, Singels L, Stronks K, Essink-Bot ML. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Ned Tijdschr Geneeskd. 2009;153(33):1629–33.
Metagegevens
Titel
Diversiteit en inclusie
Auteurs
Soemitro Poerbodipoero, MSc
Evelien De wachter, MSc
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2829-1_5