Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2011

01-12-2011 | Gezien en gelezen

Dissociation in traumatized children and adolescents (2011)

Auteur: Carina van Kregten

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Traumaproblematiek bij kinderen is ‘hot’. Congressen, studiedagen artikelen, boeken; zelfs in de krant kom je het onderwerp regelmatig tegen. In het bijzonder is er de laatste jaren (gelukkig!) vooral ook steeds meer aandacht voor complex trauma bij kinderen. Kinderen die herhaaldelijk blootgesteld worden aan traumatische gebeurtenissen of omstandigheden binnen het eigen gezin terwijl juist het eigen gezin (de opvoeders) de plek zou moeten zijn waar het kind zich veilig en beschermd voelt. Complex trauma gaat vaak samen met dissociatie. Als een kind fysiek niet kan vluchten, kan een kind door te dissociëren toch ontsnappen aan de overweldigende gevoelens van bijvoorbeeld angst en pijn. Ondanks de aandacht die er nu is voor diagnostiek en behandeling van getraumatiseerde kinderen, is er echter nog weinig gepubliceerd over dissociatie bij kinderen. Daarom alleen al is het de moeite waard omDissociation in Children and Adolescents van Sandra Wieland te lezen. Wieland, afkomstig uit Canada, behandelt al ruim twintig jaar ernstig getraumatiseerde kinderen, adolescenten en volwassenen. Als geen ander kan ze inspirerend en inzichtelijk vertellen over de slimme manieren die kinderen ontwikkelen om overweldigende en terugkerende angsten te overleven. En vanuit deze compassievolle en begripvolle houding helpt Wieland deze kinderen om zich stapje voor stapje veiliger te voelen en gezondere copingmechanismen te ontwikkelen. …
Metagegevens
Titel
Dissociation in traumatized children and adolescents (2011)
Auteur
Carina van Kregten
Publicatiedatum
01-12-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0051-9

Andere artikelen Uitgave 4/2011

Kind & Adolescent Praktijk 4/2011 Naar de uitgave

Als je 't mij vraagt

Leonie, zeventien jaar