Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

22-11-2016 | Original Article | Uitgave 5/2017

Child Psychiatry & Human Development 5/2017

Direct and Indirect Effects of Maltreatment and Social Support on Children’s Social Competence Across Reporters

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2017
Auteurs:
Laura E. Miller-Graff, Kathryn H. Howell, Cecilia Martinez-Torteya, Katherine Grein

Abstract

Children’s social competence is a key characteristic of resilience, yet little research has assessed contributing factors to this construct. The objectives of this study were to examine direct and indirect effects of maltreatment on children’s social competence, the promotive role of child and caregiver social support, and factors contributing to reports of child social competence across informants. Structural equation modeling evaluated the influence of CPS report history, child adjustment, and child and caregiver social support on child social competence in n = 783 caregiver-child dyads. CPS report history (age 0–8) was indirectly related to low social competence through child adjustment problems. Social support was a significant promotive factor of child social competence, with caregiver social supports predicting higher levels of parent-reported child social competence. Child social support predicted self-reported child social competence. Findings reinforce the assertion that both caregiver and child social support networks are critical to promoting child well-being after adversity.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2017

Child Psychiatry & Human Development 5/2017 Naar de uitgave