Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. (Digitale) strategie

Auteur : Rob Poels

Gepubliceerd in: Digitale transformatie bij een zorginstelling

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij het vormen van een strategie is het belangrijk om een goede externe analyse uit te voeren en vanuit dat perspectief te kijken naar de sterke en zwakke kanten van je eigen organisatie. Op basis daarvan verken je mogelijke scenario’s. Bij deze verkenning heb je te dealen met een dynamisch speelveld van veranderende vraag van patiënten, de dynamiek van zorgaanbieders en die van een veranderend zorgstelsel. Als je bepaald hebt welke strategie je organisatie volgt, moet je deze vertalen in een bedrijfsmodel: wat wil je voor wie doen, welke middelen zijn daarvoor nodig en wat is daarbij een passend verdienmodel? Bestuurders spelen een belangrijke rol in de vertaling van de strategie naar de in te zetten technologie. Hierbij is het gevolgde proces minstens zo belangrijk als het resultaat zelf.
Voetnoten
1
In verband met de herkenbaarheid richten we ons in dit hoofdstuk in hoge mate op ziekenhuizen.
 
2
Een multidisciplinair overleg (MDO) is een overleg van het zorgteam over een persoon met een zorgvraag.
 
3
Een zelfstandig behandelcentrum (ZBC) is een samenwerkingsverband tussen twee of meer medisch specialisten.
 
4
Chief Executive Officer = overallbaas van een organisatie.
 
Metagegevens
Titel
(Digitale) strategie
Auteur
Rob Poels
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3067-6_3