TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

25-04-2020 | Empirical Research

Differential Correlates of Positive and Negative Risk Taking in Adolescence

Auteurs: Natasha Duell, Laurence Steinberg

Gepubliceerd in: Journal of Youth and Adolescence | Uitgave 6/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Positive risks benefit adolescent development without posing the same public safety concerns as negative risks, but little is understood about the psychological characteristics of positive risk taking. This study explored the shared and unique correlates of positive and negative risk taking in 223 adolescents (48% female) ages 16–20 years (M = 18.1; SD = 0.81). Positive and negative risk taking were both associated with higher sensation seeking. Unlike negative risk taking, positive risk taking was not associated with impulsivity or risk taking on experimental tasks. Further, positive risk taking was associated with lower reward sensitivity, higher punishment sensitivity, and greater school engagement than negative risk taking. The findings offer new insights for prevailing models of adolescent risk behavior and suggest positive risk taking may be particularly beneficial in the school context.
Bijlagen
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Voetnoten
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Differential Correlates of Positive and Negative Risk Taking in Adolescence
Auteurs
Natasha Duell
Laurence Steinberg
Publicatiedatum
25-04-2020
Uitgeverij
Springer US
Gepubliceerd in
Journal of Youth and Adolescence / Uitgave 6/2020
Print ISSN: 0047-2891
Elektronisch ISSN: 1573-6601
DOI
https://doi.org/10.1007/s10964-020-01237-7