Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

25-04-2020 | Empirical Research | Uitgave 6/2020

Journal of Youth and Adolescence 6/2020

Differential Correlates of Positive and Negative Risk Taking in Adolescence

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 6/2020
Auteurs:
Natasha Duell, Laurence Steinberg
Belangrijke opmerkingen
Publisher’s note Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Positive risks benefit adolescent development without posing the same public safety concerns as negative risks, but little is understood about the psychological characteristics of positive risk taking. This study explored the shared and unique correlates of positive and negative risk taking in 223 adolescents (48% female) ages 16–20 years (M = 18.1; SD = 0.81). Positive and negative risk taking were both associated with higher sensation seeking. Unlike negative risk taking, positive risk taking was not associated with impulsivity or risk taking on experimental tasks. Further, positive risk taking was associated with lower reward sensitivity, higher punishment sensitivity, and greater school engagement than negative risk taking. The findings offer new insights for prevailing models of adolescent risk behavior and suggest positive risk taking may be particularly beneficial in the school context.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2020

Journal of Youth and Adolescence 6/2020 Naar de uitgave