Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2024 | Vooraf

Die fijne/verfoeide smartphone

Auteur: Annemarie de Leng

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2024

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Het weren van smartphones uit klaslokalen per 1 januari 2024 is een groot succes, zeggen leraren en schoolleiders van middelbare scholen. Leerlingen praten meer met elkaar, letten beter op in de klas en steken daar meer op. Daarnaast zijn er steeds meer ouders van basisscholieren die elkaar stimuleren om hun kind (nog) geen smartphone te geven. Dit laatste is in navolging van het boek Generatie Angststoornis, wat sociale media met onze kinderen doen van sociaal psycholoog Jonathan Haidt. Uit het meta-onderzoek dat hij beschrijft, blijkt dat adolescenten minstens 40 uur per week vrije tijd doorbrengen met hun mobiel. Een fulltime baan! Dat terwijl kinderen ook naar school gaan, huiswerk moeten maken en hun nachtrust nodig hebben. En dan hebben we het nog niet eens over sporten, boeken lezen of met vrienden een spelletjes doen… Zoals de titel van het boek suggereert, lijkt de smartphone - en vooral de socialmedia-apps die je daarmee 24 uur per dag binnen handbereik hebt - de belangrijkste oorzaak te zijn voor de afnemende mentale gezondheid van onze kinderen en adolescenten. In zijn boek vraagt Haidt de lezer of je iemand anders de controle zou geven over het lichaam van je kind. Hoogstwaarschijnlijk wil je dat niet. Waarom geven we wel de controle over de geest en de emoties van je kinderen aan vreemdelingen? …
Metagegevens
Titel
Die fijne/verfoeide smartphone
Auteur
Annemarie de Leng
Publicatiedatum
01-09-2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2024
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-024-1834-0

Andere artikelen Uitgave 3/2024

Kind & Adolescent Praktijk 3/2024 Naar de uitgave