Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Diagnostiek

Auteurs : Jannelien Wieland, Erica Aldenkamp, Annemarie van den Brink

Gepubliceerd in: Behandeling van patiënten met een laag IQ in de GGZ

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij zwakbegaafde patiënten adviseren wij een multidimensionele blik dan wel een multidimensioneel onderzoek om te komen tot een geïntegreerde beschrijvende diagnose die rekening houdt met de sociale en emotionele ontwikkeling en de praktische vaardigheden van uw patiënt. Hoe uitvoerig de diagnostiek moet zijn, hangt af van de complexiteit, ernst en interactie van de psychiatrische stoornis en de zwakbegaafdheid en wordt mede beïnvloed door uw ervaring in het werken met deze groep patiënten. In dit hoofdstuk beschrijven wij hoe u met een multidimensionele blik naar uw patiënt kunt kijken en welke onderzoeken er passen binnen uitgebreide multidimensionele diagnostiek. In principe volgt u daarbij bestaande richtlijnen en protocollen. De manier waarop u echter de richtlijnen en protocollen inzet, is afhankelijk van en aangepast aan uw patiënt. Wij noemen dit geprotocolleerd maatwerk.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (APA). (2014). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5) (5th ed.). Washington, D.C.: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association (APA). (2014). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5) (5th ed.). Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
go back to reference Baglio, F., Cabinio, M., Ricci, C., et al. (2014). Abnormal development of sensory-motor, visual temporal and parahippocampal cortex in children with learning disabilities and borderline intellectual functioning. Frontiers in human neuroscience, 8, 1–11.CrossRef Baglio, F., Cabinio, M., Ricci, C., et al. (2014). Abnormal development of sensory-motor, visual temporal and parahippocampal cortex in children with learning disabilities and borderline intellectual functioning. Frontiers in human neuroscience, 8, 1–11.CrossRef
go back to reference Berlo, W. van, Haas, S. de, Oosten, N. van, et al. (2011). Een onderzoek naar seksueel geweld bij mensen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking. New Brunswick: Rutgers WPF. Berlo, W. van, Haas, S. de, Oosten, N. van, et al. (2011). Een onderzoek naar seksueel geweld bij mensen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking. New Brunswick: Rutgers WPF.
go back to reference Braam, W., Duinen-Maas, Festen, D. A. M. van, Gelderen, I, Huisman, S. A. van, & Tonino, M. A. M. (2014). Medische zog voor patiënten met een verstandelijke beperking. Houten: Prelum. Braam, W., Duinen-Maas, Festen, D. A. M. van, Gelderen, I, Huisman, S. A. van, & Tonino, M. A. M. (2014). Medische zog voor patiënten met een verstandelijke beperking. Houten: Prelum.
go back to reference Boomkamp, M. D., Broekhuijsen, F., Cheung, P. K., Dokter, D. R., Hillege E. C. J., Moorsel P. J., van, et al. (Red.), (2016). Farmacotherapeutisch kompas. Diemen: Zorginstituut Nederland. Boomkamp, M. D., Broekhuijsen, F., Cheung, P. K., Dokter, D. R., Hillege E. C. J., Moorsel P. J., van, et al. (Red.), (2016). Farmacotherapeutisch kompas. Diemen: Zorginstituut Nederland.
go back to reference Claes, L. & Verduyn, A. (Red.), (2012). SEO-R-Schaal voor emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking-Revised. Antwerpen-Appeldoorn: Garant. Claes, L. & Verduyn, A. (Red.), (2012). SEO-R-Schaal voor emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking-Revised. Antwerpen-Appeldoorn: Garant.
go back to reference Došen, A. (2005a). Applying the developmental perspective in the psychiatric assessment and diagnosis of persons with intellectual disability: Part I – assessment. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 1–8. Došen, A. (2005a). Applying the developmental perspective in the psychiatric assessment and diagnosis of persons with intellectual disability: Part I – assessment. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 1–8.
go back to reference Došen, A. (2005b). Applying the developmental perspective in the psychiatric assessment and diagnosis of persons with intellectual disability: Part II – diagnosis. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 9–15. Došen, A. (2005b). Applying the developmental perspective in the psychiatric assessment and diagnosis of persons with intellectual disability: Part II – diagnosis. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 9–15.
go back to reference Embregts, P. J. C. M., & Nieuwenhuijzen, M. van. (2009). Social information processing inboys with autistic spectrum disorder and mild to borderline intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 53, 922–931. Embregts, P. J. C. M., & Nieuwenhuijzen, M. van. (2009). Social information processing inboys with autistic spectrum disorder and mild to borderline intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 53, 922–931.
go back to reference Erikson, E. (1950). Childhood and Society. New York: WW Norton Company. Erikson, E. (1950). Childhood and Society. New York: WW Norton Company.
go back to reference Erikson, E. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: WW Norton Company. Erikson, E. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: WW Norton Company.
go back to reference Fenning, R. M., Baker, J. K., Baker, B. L., & Crnic, K. A. (2007). Parenting children with borderline intellectual functioning: A unique risk population. American Journal on Mental Retardation, 112(2), 107–121.CrossRefPubMedPubMedCentral Fenning, R. M., Baker, J. K., Baker, B. L., & Crnic, K. A. (2007). Parenting children with borderline intellectual functioning: A unique risk population. American Journal on Mental Retardation, 112(2), 107–121.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Fenning, R. M., Baker, J. K., Baker, B. L., & Crnic, K. A. (2014). Parent-child interaction over time in families of young children with borderline intellectual functioning. Journal of Family Psychology, 28(3), 326.CrossRefPubMed Fenning, R. M., Baker, J. K., Baker, B. L., & Crnic, K. A. (2014). Parent-child interaction over time in families of young children with borderline intellectual functioning. Journal of Family Psychology, 28(3), 326.CrossRefPubMed
go back to reference Fletcher, R. J., Barnhill, J., & Cooper, S. A. (Eds.). (2016). Diagnostic Manual – Intellectual Disability (DM-ID-2). A Textbook of Diagnosis of Mental Disorders in Persons with Intellectual Disability. New York: NADD. Fletcher, R. J., Barnhill, J., & Cooper, S. A. (Eds.). (2016). Diagnostic Manual – Intellectual Disability (DM-ID-2). A Textbook of Diagnosis of Mental Disorders in Persons with Intellectual Disability. New York: NADD.
go back to reference Hassiotis, A., Strydom, A., & Hall, I. (2008). Psychiatric morbidity and social functioning among adults with borderline intelligence living in private households. Journal of Intellectual Disability Research, 52(2), 95–106.PubMed Hassiotis, A., Strydom, A., & Hall, I. (2008). Psychiatric morbidity and social functioning among adults with borderline intelligence living in private households. Journal of Intellectual Disability Research, 52(2), 95–106.PubMed
go back to reference Hassiotis, A. (2015). Borderline intellectual functioning and neurodevelopmental disorders: Prevalence, comorbidities and treatment approaches. Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, 9(5), 275–283.CrossRef Hassiotis, A. (2015). Borderline intellectual functioning and neurodevelopmental disorders: Prevalence, comorbidities and treatment approaches. Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, 9(5), 275–283.CrossRef
go back to reference Hengeveld, M. W., & Schudel, W. J. (2014). Het psychiatrisch onderzoek (derde geheel herziene druk). Utrecht: De Tijdstroom. Hengeveld, M. W., & Schudel, W. J. (2014). Het psychiatrisch onderzoek (derde geheel herziene druk). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Hengeveld, M. W., Beekman, A. T. F., Beerthuis, R. J., Hoekstra, L., Marle, H. J. C. van, Naarding, P., et al. (2015). Richtlijn psychiatrische diagnostiek (tweede, herziene versie). Utrecht: De Tijdstroom. Hengeveld, M. W., Beekman, A. T. F., Beerthuis, R. J., Hoekstra, L., Marle, H. J. C. van, Naarding, P., et al. (2015). Richtlijn psychiatrische diagnostiek (tweede, herziene versie). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Hoekman, J., Miedema, A., Otten, B., & Gielen, J. (2011). ESSEON-R. Schaal voor het schatten van het emotioneel ontwikkelingsniveau - revisie. Leiden: PITS. Hoekman, J., Miedema, A., Otten, B., & Gielen, J. (2011). ESSEON-R. Schaal voor het schatten van het emotioneel ontwikkelingsniveau - revisie. Leiden: PITS.
go back to reference Kellett, S. C., Beail, N., Newman, D. W., & Mosley, E. (1999). Indexing psychological distress in people with an intellectual disability: Use of the symptom checklist−90-R. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 12(4), 323–334.CrossRef Kellett, S. C., Beail, N., Newman, D. W., & Mosley, E. (1999). Indexing psychological distress in people with an intellectual disability: Use of the symptom checklist−90-R. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 12(4), 323–334.CrossRef
go back to reference Matson, J. L., & Mahan, S. (2010). Antipsychotic drug side effects for persons with intellectual disability. Research in developmental disabilities, 31, 1570–1576.CrossRefPubMed Matson, J. L., & Mahan, S. (2010). Antipsychotic drug side effects for persons with intellectual disability. Research in developmental disabilities, 31, 1570–1576.CrossRefPubMed
go back to reference Meere, J. van der, Borger, N., & Pirila, S. (2012). Visual orientation in hospitalised boys with early onset conduct disorder and borderline intellectual functioning. Child Neuropsychology, 18, 12–22. Meere, J. van der, Borger, N., & Pirila, S. (2012). Visual orientation in hospitalised boys with early onset conduct disorder and borderline intellectual functioning. Child Neuropsychology, 18, 12–22.
go back to reference Nagel, J. van der, Didden, R., & Kiewik, M. (2012). Iedereen gebruikt toch? Verslaving bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom. Nagel, J. van der, Didden, R., & Kiewik, M. (2012). Iedereen gebruikt toch? Verslaving bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom.
go back to reference Nieuwenhuijzen, M. van, Vriens, A., Scheepmaker, M., Smit, M., & Porton, E. (2011). The development of a diagnostic instrument to measure social information processing in children with mild to borderline intelligence. Research in Developmental Disabilities, 32, 358–370. Nieuwenhuijzen, M. van, Vriens, A., Scheepmaker, M., Smit, M., & Porton, E. (2011). The development of a diagnostic instrument to measure social information processing in children with mild to borderline intelligence. Research in Developmental Disabilities, 32, 358–370.
go back to reference Piaget, J. (1953). The child’s construction of reality. London: Routledge. Piaget, J. (1953). The child’s construction of reality. London: Routledge.
go back to reference Peltopuro, M., Ahonen, T., Kaartinen, J., Seppälä, H., & Närhi, V. (2014). Borderline intellectual functioning: A systematic literature review. Intellectual and Developmental Disabilities, 52(6), 419–443.CrossRefPubMed Peltopuro, M., Ahonen, T., Kaartinen, J., Seppälä, H., & Närhi, V. (2014). Borderline intellectual functioning: A systematic literature review. Intellectual and Developmental Disabilities, 52(6), 419–443.CrossRefPubMed
go back to reference Roberts, C., Pratt, C., & Leach, D. (1991). Classroom and playground interaction of students with and without disabilities. Exceptional Children, 57(3), 212–224.CrossRef Roberts, C., Pratt, C., & Leach, D. (1991). Classroom and playground interaction of students with and without disabilities. Exceptional Children, 57(3), 212–224.CrossRef
go back to reference Snell, M. W., & Luckasson, R. (2009). Characteristics and needs of people with intellectual disability who have higher IQ’s. Intellectual and Developmental Disabilities, 47(3), 220–233.CrossRefPubMed Snell, M. W., & Luckasson, R. (2009). Characteristics and needs of people with intellectual disability who have higher IQ’s. Intellectual and Developmental Disabilities, 47(3), 220–233.CrossRefPubMed
go back to reference Verhoeven, W. M. A., Sijben, A. E. S., & Tuinier, S. (2004). Psychiatric consultation in intellectual disability: Dimensions, domains and vulnerability. The European Journal of Psychiatry, 18, 31–43. Verhoeven, W. M. A., Sijben, A. E. S., & Tuinier, S. (2004). Psychiatric consultation in intellectual disability: Dimensions, domains and vulnerability. The European Journal of Psychiatry, 18, 31–43.
go back to reference Westenberg, P. M., Drewes, M. J., Siebelin, B. M., Treffers, D. A., Jonckheer, J., & Goedhart, A. W. (2000). Zinnenaanvullijst Curium (ZALC), een instrument voor het meten van ego-ontwikkeling (handleiding). Lisse: Swets & Zeitlinger. Westenberg, P. M., Drewes, M. J., Siebelin, B. M., Treffers, D. A., Jonckheer, J., & Goedhart, A. W. (2000). Zinnenaanvullijst Curium (ZALC), een instrument voor het meten van ego-ontwikkeling (handleiding). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Wieland, J., Kapitein, S., & Zitman, F. G. (2014). Psychiatric disorders in outpatients with borderline intellectual functioning: Comparison with both outpatients from regular mental health care and outpatients with mild intellectual disabilities. Canadian Journal of Psychiatry, 59(4), 213–219.CrossRefPubMedPubMedCentral Wieland, J., Kapitein, S., & Zitman, F. G. (2014). Psychiatric disorders in outpatients with borderline intellectual functioning: Comparison with both outpatients from regular mental health care and outpatients with mild intellectual disabilities. Canadian Journal of Psychiatry, 59(4), 213–219.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Wieland, J. vd, Brink, A., & Zitman, F. G. (2015). The prevalence of personality disorders in psychiatric outpatients with borderline intellectual functioning: Comparison with outpatients from regular mental health care and outpatients with mild intellectual disabilities. Nordic Journal of Psychiatry, 69(8), 599–604. Wieland, J. vd, Brink, A., & Zitman, F. G. (2015). The prevalence of personality disorders in psychiatric outpatients with borderline intellectual functioning: Comparison with outpatients from regular mental health care and outpatients with mild intellectual disabilities. Nordic Journal of Psychiatry, 69(8), 599–604.
go back to reference Zorginstituut GGZ. (2016). Model-Kwaliteitsinstituut GGZ. Diemen: Zorginstituut GGZ. Zorginstituut GGZ. (2016). Model-Kwaliteitsinstituut GGZ. Diemen: Zorginstituut GGZ.
Metagegevens
Titel
Diagnostiek
Auteurs
Jannelien Wieland
Erica Aldenkamp
Annemarie van den Brink
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1658-8_4