Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

48. Diagnostiek bij vermoeden verstandelijke beperking of globale ontwikkelingsachterstand

Auteurs : Dr. A. P. M. van den Elzen, Dr. Med. F. G. Ropers

Gepubliceerd in: Compendium kindergeneeskunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Verstandelijke beperking (intellectual disability) wordt gekenmerkt door een significante beperking in het intellectueel functioneren én in het adaptief gedrag, die is ontstaan vóór de leeftijd van 18 jaar. Van een globale ontwikkelingsachterstand is sprake bij een achterstand op meerdere ontwikkelingsdomeinen. In dit hoofdstuk krijgt u handvatten voor de evaluatie van een vermoeden van verstandelijke beperking, al dan niet als onderdeel van een globale ontwikkelingsachterstand. De speciële anamnese en lichamelijk onderzoek komen aan bod, evenals een voorstel voor een multidisciplinaire aanpak en een stroomschema voor diagnostiek.
Metagegevens
Titel
Diagnostiek bij vermoeden verstandelijke beperking of globale ontwikkelingsachterstand
Auteurs
Dr. A. P. M. van den Elzen
Dr. Med. F. G. Ropers
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1792-9_48