Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2009 | Uitgave 2/2009 Open Access

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2009

Developmental Trajectories of Perceived Friendship Intimacy, Constructive Problem Solving, and Depression from Early to Late Adolescence

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 2/2009
Auteurs:
M. H. W. Selfhout, S. J. T. Branje, W. H. J. Meeus

Abstract

This study examined friendship types in developmental trajectories of perceived closeness and balanced relatedness. In addition, differences between friendship types in the development of constructive problem solving and depression were examined. Questionnaire data of five annual waves were used from two adolescent cohorts (cohort 1: M = 12.41 years; cohort 2: M = 16.37 years). Growth Mixture Modeling revealed two developmental trajectories in cognitive representations of perceived friendship intimacy: interdependent and disengaged friendships. Adolescents in interdependent friendships were characterized by high perceived closeness and balanced relatedness across adolescence. Furthermore, adolescents in disengaged friendships had lower levels of and smaller increases in constructive problem solving. Girls in disengaged friendships showed smaller increases in balanced relatedness and higher levels of depression than boys in disengaged friendships and adolescents in interdependent friendships.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2009 Naar de uitgave