01-02-2009 | Wetenschappelijke artikelen
Design, wegen en het designeffect in GGD gezondheidsenquêtes
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 2/2009
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
De gezondheidsenquêtes die door GGD’en worden uitgevoerd maken vaak gebruik van een gestratificeerd design. Om uitspraken te doen over de bevolking in de gehele GGD regio moeten de data worden gewogen. Het designeffect beïnvloedt de betrouwbaarheid van de uitspraken. In dit artikel wordt de berekening van het designeffect voor een gemiddelde besproken en gedemonstreerd. Vervolgens wordt gekeken naar het designeffect in een aantal GGD enquêtes. Het designeffect in GGD enquêtes loopt dan van 1,00, in het geval van zelfwegende designs, tot 1,85, voor een design met vaste aantallen uit in omvang sterk verschillende bevolkingsgroepen. Het designeffect kan belangrijk zijn, vooral bij de analyse van relatief kleine steekproeven. Het is dan ook zaak om bij de berekening van de steekproefomvang in het design hiermee rekening te houden. Er zijn gespecialiseerde statistische programma’s beschikbaar om op betrekkelijk eenvoudige wijze met het designeffect rekening te houden.