Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2013 | Original Article | Uitgave 1/2013

Child Psychiatry & Human Development 1/2013

Depressive Symptoms Among Children and Adolescents in Iran: A Confirmatory Factor Analytic Study of the Centre for Epidemiological Studies Depression Scale for Children

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2013
Auteurs:
Cecilia A. Essau, Beatriz Olaya, Gholamreza Pasha, Catherine Gilvarry, Diane Bray

Abstract

This study investigated the psychometric properties of the Iranian translation of the Centre for Epidemiological Studies Depression Scale for Children (CES-DC) in school children and adolescents in Iran. The CES-DC is a 20-item self-report scale designed to measure depressive symptoms in children and adolescents. A total of 1,984 children and adolescents, aged 12–17 years, participated in this research. In addition to the CES-DC, all participants completed the Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS) and the Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ). The CES-DC demonstrated high internal consistency (Cronbach Alpha = .87). Confirmatory factor analyses revealed the same four factor structure as proposed by Radloff. Invariance tests showed an equivalent structure among boys and girls and younger and older adolescents. The CES-DC total scores correlated significantly with the SCAS total scores and the SDQ emotional symptoms subscale, providing support of its convergent validity. To conclude, the CES-DC proved to be a reliable and valid measure of depressive symptoms in the Iranian context.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2013

Child Psychiatry & Human Development 1/2013 Naar de uitgave