Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Psychopraktijk 2/2014

01-04-2014 | Artikel

Depressie aanpakken door het specifieker maken van persoonlijke herinneringen

Auteurs: Filip Raes, Adrie Seldenrijk, Patricia van Oppen

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 2/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Depressieve patiënten halen persoonlijke herinneringen vaker dan niet-depressieve controles op in een overalgemene vorm. Dit ‘overalgemeen geheugen’ blijkt niet zomaar een bijverschijnsel van de depressie; het gaat om een klinisch betekenisvol kwetsbaarheidsmechanisme onderliggend aan de depressie. In dit stuk geven we een korte samenvatting van het fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar dit fenomeen. Vervolgens belichten we een innovatieve geheugentraining bij depressie die als doel heeft dit kwetsbaarheidsmechanisme te remediëren. Zowel het opzet van deze Memory Specificity Training (MeST)1 als voorlopige resultaten inzake de effecten ervan worden besproken.
Literatuur
1.
go back to reference Raes F ea (2009) Reducing cognitive vulnerability to depression: A preliminary evaluation of Memory Specificity Training (MEST) in inpatients with depressive complaints. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry 40: 24–38PubMedCrossRef Raes F ea (2009) Reducing cognitive vulnerability to depression: A preliminary evaluation of Memory Specificity Training (MEST) in inpatients with depressive complaints. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry 40: 24–38PubMedCrossRef
2.
go back to reference Williams JMG & Broadbent K (1986) Autobiographical memory in suicide attempters. Journal of abnormal psychology 95: 144–149PubMedCrossRef Williams JMG & Broadbent K (1986) Autobiographical memory in suicide attempters. Journal of abnormal psychology 95: 144–149PubMedCrossRef
4.
go back to reference Sumner JA (2010) Overgeneral autobiographical memory as a predictor of the course of depression: A meta-analysis. Behaviour research and therapy 48: 614–625PubMedCentralPubMedCrossRef Sumner JA (2010) Overgeneral autobiographical memory as a predictor of the course of depression: A meta-analysis. Behaviour research and therapy 48: 614–625PubMedCentralPubMedCrossRef
5.
go back to reference Raes F ea (ingediend) Negative overgeneralization to the self and overgeneral autobiographical memory: Independent predictors of a worse course of depression. Manuscript ingediend ter publicatie. Raes F ea (ingediend) Negative overgeneralization to the self and overgeneral autobiographical memory: Independent predictors of a worse course of depression. Manuscript ingediend ter publicatie.
6.
go back to reference Zie bijvoorbeeld: Spinhoven P ea (2006) Autobiographical memories in the euthymic phase of recurrent depression. Journal of abnormal psychology 115: 590–600CrossRef Zie bijvoorbeeld: Spinhoven P ea (2006) Autobiographical memories in the euthymic phase of recurrent depression. Journal of abnormal psychology 115: 590–600CrossRef
7.
go back to reference Zie bijvoorbeeld: Williams JMG ea (2005) Problem solving deteriorates following mood challenge in formerly depressed patients with a history of suicidal ideation. Journal of abnormal psychology 114: 421–431CrossRef Zie bijvoorbeeld: Williams JMG ea (2005) Problem solving deteriorates following mood challenge in formerly depressed patients with a history of suicidal ideation. Journal of abnormal psychology 114: 421–431CrossRef
8.
go back to reference Dalgleish T ea (2007) Reduced specificity of autobiographical memory and depression: The role of executive processes. Journal of experimental psychology: general 13: 23–42CrossRef Dalgleish T ea (2007) Reduced specificity of autobiographical memory and depression: The role of executive processes. Journal of experimental psychology: general 13: 23–42CrossRef
9.
go back to reference Watkins E & Teasdale JD (2001) Rumination and overgeneral memory in depression: Effects of self-focus and analytic thinking. Journal of abnormal psychology 110: 353–357PubMedCrossRef Watkins E & Teasdale JD (2001) Rumination and overgeneral memory in depression: Effects of self-focus and analytic thinking. Journal of abnormal psychology 110: 353–357PubMedCrossRef
10.
go back to reference Raes F ea (2003) Autobiographical memory specificity and affect regulation: An experimental approach. Emotion 3: 201–206PubMedCrossRef Raes F ea (2003) Autobiographical memory specificity and affect regulation: An experimental approach. Emotion 3: 201–206PubMedCrossRef
11.
go back to reference Raes F ea (2006) De samenhang tussen depressie, trauma en verminderde specificiteit van het autobiografisch geheugen. Directieve therapie 26: 21–42CrossRef Raes F ea (2006) De samenhang tussen depressie, trauma en verminderde specificiteit van het autobiografisch geheugen. Directieve therapie 26: 21–42CrossRef
12.
go back to reference Zie bijvoorbeeld: Williams JMG ea (2006) Retrieval of autobiographical memories: The mechanisms and consequences of truncated search. Cognition & emotion 20: 351–382CrossRef Zie bijvoorbeeld: Williams JMG ea (2006) Retrieval of autobiographical memories: The mechanisms and consequences of truncated search. Cognition & emotion 20: 351–382CrossRef
13.
go back to reference Zie bijvoorbeeld: Williams JMG ea (1996) Specificity of autobiographical memory and imageability of the future. Memory and cognition 24: 116–125CrossRef Zie bijvoorbeeld: Williams JMG ea (1996) Specificity of autobiographical memory and imageability of the future. Memory and cognition 24: 116–125CrossRef
14.
go back to reference Raes F ea (in voorbereiding) A non-randomized controlled trial investigating Memory Specificity training (MeST) in depressed inpatients. Manuscript in voorbereiding Raes F ea (in voorbereiding) A non-randomized controlled trial investigating Memory Specificity training (MeST) in depressed inpatients. Manuscript in voorbereiding
15.
go back to reference Neshat-Doost HT ea (2013) Enhancing autobiographical memory specificity through cognitive training: An intervention for depression translated from basic science. Clinical psychological science 1: 84–92CrossRef Neshat-Doost HT ea (2013) Enhancing autobiographical memory specificity through cognitive training: An intervention for depression translated from basic science. Clinical psychological science 1: 84–92CrossRef
16.
Metagegevens
Titel
Depressie aanpakken door het specifieker maken van persoonlijke herinneringen
Auteurs
Filip Raes
Adrie Seldenrijk
Patricia van Oppen
Publicatiedatum
01-04-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 2/2014
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-014-0021-7

Andere artikelen Uitgave 2/2014

Psychopraktijk 2/2014 Naar de uitgave