Nu de zorgkosten in Nederland toenemen, neemt het 'gezondheidstoerisme' toe. Ook voor tandheelkundige behandelingen reizen mensen af naar goedkopere oorden. De sites van de verschillende bedrijven staan bol van slogans in de trant van 'Mooi & goed bij tandarts Turkije: ca. 60% besparen op kronen, bruggen, facings en implantaten'. Een week vakantie met uitzicht op zee plus een geheel gerenoveerd gebit voor een habbekrats....kan dat?
Beeld: Implant Dentistry-Dentart
Geen wachtlijsten, gratis vervoer
De 'dentale reizen' naar Turkije en Hongarije en zelfs Thailand worden verzorgd door bedrijven
met namen als Dental Reizen, Implant Dentistry-Dentart, 4STravel en Dent Perfect, om
maar enkele te noemen.
Op de site van het bedrijf met de veelbelovendste naam, Dent Perfect Turkije, wordt gehamerd op hygiëne, wordt een fraaie behandelkamer getoond, 'voorzien van de meest geavanceerde apparatuur van westerse makelij' en wordt gemeld dat diagnose, behandelplan en nazorg in Nederland plaatsvinden. De gebruikte implantaten zijn van gerenommeerde merken, ze leveren garantie en zelfs vervoer vanaf luchthaven naar verblijf en kliniek is in prijs inbegrepen. Er zijn geen wachtlijsten. Voor een 3-delige brug, van normaliter 2250, betaal je bij Dent Perfect 1050 euro, bij 4S Travel daar zelfs weer de helft van. Geen wonder dat steeds meer mensen de stap wagen, echter niet altijd met even goede resultaten. In Tros Radar van maart jl. klaagde een patiënt, die een botplaatsing, implantaat en kroon (voortand) kreeg voor totaal 2000 euro, dat het implantaat zichtbaar was, de kleur van de kroon niet goed en de vorm scheef was; de meerdere reizen die hij moest maken om een en ander 'recht te zetten', werden in eerste instantie niet vergoed, na juridisch getouwtrek uiteindelijk wel.
Vergelijkend onderzoek gewenst
Maar er zijn ook tevreden patiënten. Onafhankelijk vergelijkend onderzoek naar betrouwbaarheid en kwaliteit is gewenst, aldus de Consumentenbond, die stelt dat de zorgverzekeringswet geen onderscheid maakt voor medische hulp in binnen- of buitenland. Wel raadt zij aan voor vergoedingen voor behandelingen in het buitenland eerst contact op te nemen met de eigen zorgverzekeraar.
Meer lezen >>
Zorg in Europees perspectief - Hoofdstuk 17, Mondzorg in sociaal perspectief
Buitenland in trek (TP 10-2011)
Auteur(s): Marijke Simons