Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Denken

Auteurs : Susan M. Bögels, Anke M. Klein, Ellin Simon, Bonny F.J.A. van Steensel

Gepubliceerd in: Preventie en behandeling van angststoornissen bij kinderen en jongeren

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk gaat over cognitieve therapie. Cognitieve technieken kunnen worden ingezet om de negatieve (angstige) gedachten van kinderen aan te pakken. We staan eerst stil bij de theorie en het onderzoek naar negatieve gedachten, vertekeningen in de manier waarop kinderen dingen interpreteren (ook wel interpretatiebias genoemd) en denkfouten bij angstige kinderen. Vervolgens worden verschillende cognitieve technieken die de hulpverlener kan gebruiken om de negatieve gedacht te onderzoeken uitgebreid toegelicht: uitdagen, kansberekening, het maken van een taartdiagram, meerdimensionaal evalueren, en het formuleren van de helpende gedachte. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een uiteenzetting van de oefeningen die binnen de Denken + Doen = Durven interventie kunnen worden ingezet.
Metagegevens
Titel
Denken
Auteurs
Susan M. Bögels
Anke M. Klein
Ellin Simon
Bonny F.J.A. van Steensel
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3063-8_11