Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 4/2020

01-08-2020 | Hoofdartikel

Groepsgesprekken voor jongeren na zelfdoding van een leeftijdgenoot

Delen is helen

Auteurs: Yvette Schoenmakers, Irene Kersten

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 4/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Elke dag beroven vijf mensen in Nederland zichzelf van het leven. In 2018 waren dit 1.829 personen, onder wie 150 kinderen en jongeren (10-25 jaar). Zelfdoding is de tweede doodsoorzaak onder jongeren; zij zijn momenteel de grootste risicogroep. Voor jongeren kan een (poging tot) zelfdoding van een leeftijdgenoot zeer ingrijpend zijn. Irene Kersten begeleidt groepen jongeren die een schokkend incident met een leeftijdgenoot meemaakten.
Literatuur
go back to reference Dijk, A. van (2018), ‘Omgaan met suïcidale jongeren in de klas’. In: Suïcide onder jongeren, Themanummer Augora Actueel, Editie 3, november. Dijk, A. van (2018), ‘Omgaan met suïcidale jongeren in de klas’. In: Suïcide onder jongeren, Themanummer Augora Actueel, Editie 3, november.
go back to reference Fiddelaers-Jaspers, R. (2011). De rouwende school. Heeze: In de wolken. Fiddelaers-Jaspers, R. (2011). De rouwende school. Heeze: In de wolken.
go back to reference Fiddelaers-Jaspers, R. (2004). Mijn troostende ik. Kwetsbaarheid en kracht van rouwende jongeren. Kampen: Uitgeverij Kok. Fiddelaers-Jaspers, R. (2004). Mijn troostende ik. Kwetsbaarheid en kracht van rouwende jongeren. Kampen: Uitgeverij Kok.
go back to reference Groot, M. de & Keijser, J. de (2018). Verlies door suïcide; werkboek voor nabestaanden. Baarn: Uitgeverij Ten Have. Groot, M. de & Keijser, J. de (2018). Verlies door suïcide; werkboek voor nabestaanden. Baarn: Uitgeverij Ten Have.
go back to reference Keirse, M. (2017). Helpen bij verlies en verdriet. Een gids voor het gezin en de hulpverlener. Uitgeverij Lannoo. Keirse, M. (2017). Helpen bij verlies en verdriet. Een gids voor het gezin en de hulpverlener. Uitgeverij Lannoo.
go back to reference Keijser, J. de, Boelen, P. en Smit, G. (2018), Handboek traumatische rouw. Amsterdam: Boom uitgevers. Keijser, J. de, Boelen, P. en Smit, G. (2018), Handboek traumatische rouw. Amsterdam: Boom uitgevers.
go back to reference Kroon, K. (2018). ‘Achter de suicidecijfers. Een einde aan het rotgevoel’. In: ‘Suicide onder jongeren’, Themanummer Augora actueel, nummer 3 Kroon, K. (2018). ‘Achter de suicidecijfers. Een einde aan het rotgevoel’. In: ‘Suicide onder jongeren’, Themanummer Augora actueel, nummer 3
go back to reference Liu W.-M., Forbat, L. & Anderson, K. (2019) Death of a close friend: Short and long-term impacts on physical, psychological and social well- being. PLoS ONE 14(4). Liu W.-M., Forbat, L. & Anderson, K. (2019) Death of a close friend: Short and long-term impacts on physical, psychological and social well- being. PLoS ONE 14(4).
go back to reference Maes, J. & Modderman, H. (2017). Handboek Rouw, Rouwbegeleiding, Rouwtherapie. Tussen presentie en interventie. Witsand Uitgevers.. Maes, J. & Modderman, H. (2017). Handboek Rouw, Rouwbegeleiding, Rouwtherapie. Tussen presentie en interventie. Witsand Uitgevers..
go back to reference Saltzman, W. R., Pynoos, R. S., Layne, C. M., Steinberg, A .M., & Aisenberg, E. (2001). Trauma-and grief-focused intervention for adolescents exposed to community violence: Results of a school- based screening and group treatment protocol. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 5, 291–303. Saltzman, W. R., Pynoos, R. S., Layne, C. M., Steinberg, A .M., & Aisenberg, E. (2001). Trauma-and grief-focused intervention for adolescents exposed to community violence: Results of a school- based screening and group treatment protocol. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 5, 291–303.
go back to reference Spee, I. (2019). ‘Als een ramp een school treft’, Van Twaalf tot Achttien (3 jan 2019), geraadpleegd via: https://www.van12tot18.nl/als-een-ramp-een-school-treft Spee, I. (2019). ‘Als een ramp een school treft’, Van Twaalf tot Achttien (3 jan 2019), geraadpleegd via: https://​www.​van12tot18.​nl/​als-een-ramp-een-school-treft
go back to reference Spee, I. & Cornelissen, N. (2019). Als een ramp de school treft. Omgaan met calamiteiten in het onderwijs. Stichting School & Veiligheid. Spee, I. & Cornelissen, N. (2019). Als een ramp de school treft. Omgaan met calamiteiten in het onderwijs. Stichting School & Veiligheid.
go back to reference Walraven-Thissen, A. (2020). Responding after suicide: A practical guide to immediate postvention. London: Jessica Kingsley Publishers. Walraven-Thissen, A. (2020). Responding after suicide: A practical guide to immediate postvention. London: Jessica Kingsley Publishers.
Metagegevens
Titel
Groepsgesprekken voor jongeren na zelfdoding van een leeftijdgenoot
Delen is helen
Auteurs
Yvette Schoenmakers
Irene Kersten
Publicatiedatum
01-08-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 4/2020
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/s12459-020-0806-1

Andere artikelen Uitgave 4/2020

Vakblad Sociaal Werk 4/2020 Naar de uitgave

Boeken

Boeken

Nieuws

Nieuws

Redactioneel

Na de lockdown