Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. De zorgverlener

Auteurs : Drs. H. I. de Graaf-Waar, Drs. H. T. Speksnijder, Dr. A. J. ter Maten-Speksnijder, PhD, RN

Gepubliceerd in: Theoretisch kader voor de verpleegkundige beroepsuitoefening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk behandelt de diverse aspecten van de CanMEDS-rol van de zorgverlener en is opgebouwd aan de hand van de competenties die bij deze rol horen. In par. 2.1 worden in het kader van de competentie klinisch redeneren onder andere de methodiek en systematiek van de verpleegkundige beroepsuitoefening neergezet (het verpleegkundig proces als handelingskader van de verpleegkundige). Er wordt ingegaan op het procesmatig handelen van verpleegkundigen en de verschillende kennisdomeinen waarover zij dienen te beschikken om in het klinisch redeneren volledig te zijn. De besluitvorming in het verpleegkundig proces, de standaardisatie van de verpleegkundige beroepspraktijk en het gebruik van classificatiesystemen binnen de verpleegkunde worden toegelicht. Paragraaf 2.2 behandelt de diverse aspecten van het indiceren en uitvoeren van zorg. Het normenkader voor de wijkverpleegkundige, indicatiestelling in andere sectoren, principes van triage en complexiteit van zorg komen aan de orde. Tot slot wordt in par. 2.3 ingegaan op het versterken van zelfmanagement. We beschrijven de definitie van zelfmanagement en maken duidelijk wat het betekent voor patiënten en hun naasten om de regie te houden over het dagelijks leven met een ziekte. Vervolgens wordt een relatie gelegd met het verpleegkundig proces, waarmee zelfmanagementondersteuning door verpleegkundigen concrete invulling krijgt.
Voetnoten
1
Deze paragraaf is een bewerking van het boek Verpleegkundige ondersteuning van zelfmanagement en eigen regie van A. van Staa, A. ter Maten-Speksnijder en L. Mies, uitgegeven bij Bohn Stafleu van Loghum. Wanneer je meer over dit onderwerp wilt weten dan in dit hoofdstuk staat beschreven, dan raden wij je aan om dit boek te raadplegen.
 
Literatuur
go back to reference Ackley, B. J., & Ladwig, G. B. (2014). Nursing diagnoses handbook. An evidence-based guide to planning care. Missouri: Elsevier. Ackley, B. J., & Ladwig, G. B. (2014). Nursing diagnoses handbook. An evidence-based guide to planning care. Missouri: Elsevier.
go back to reference Barlow, J., Wright, C., Sheasby, J., Turner, A., & Hainsworth, J. (2002). Self-management approaches for people with chronic conditions: A review. Patient Education and Counseling, 48(2), 177–187.CrossRef Barlow, J., Wright, C., Sheasby, J., Turner, A., & Hainsworth, J. (2002). Self-management approaches for people with chronic conditions: A review. Patient Education and Counseling, 48(2), 177–187.CrossRef
go back to reference Bulecheck, M., Butcher, H. K., McCloskey-Dochterman, J., & Wagner, C. M. (2016). Verpleegkundige interventies. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bulecheck, M., Butcher, H. K., McCloskey-Dochterman, J., & Wagner, C. M. (2016). Verpleegkundige interventies. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Elwyn, G., Frosch, D., Thomson, R., Joseph-Williams, N., Lloyd, A., Kinnersley, P., et al. (2012). Shared decision making: A model for clinical practice. Journal of General Internal Medicine, 27(10), 1361–1367.CrossRef Elwyn, G., Frosch, D., Thomson, R., Joseph-Williams, N., Lloyd, A., Kinnersley, P., et al. (2012). Shared decision making: A model for clinical practice. Journal of General Internal Medicine, 27(10), 1361–1367.CrossRef
go back to reference Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction, executive summery ‘The Delphi Report’. Millbrae: California Academic Press. Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction, executive summery ‘The Delphi Report’. Millbrae: California Academic Press.
go back to reference Facione, N. C., & Facione, P. A. (1996). Externalizing the critical thinking in clinical judgement. Nursing Outlook, 44, 129–136. Facione, N. C., & Facione, P. A. (1996). Externalizing the critical thinking in clinical judgement. Nursing Outlook, 44, 129–136.
go back to reference Facione, N. C., & Facione, P.A. (2006). The health sciences reasoning test. Millbrae: California Academic Press. Facione, N. C., & Facione, P.A. (2006). The health sciences reasoning test. Millbrae: California Academic Press.
go back to reference Glasgow, R. E., Davis, C. L., Funnell, M. M., & Beck, A. (2003). Implementing practical interventions to support chronic illness self-management. The Joint Commission Journal On Quality And Safety, 29(11), 563–574. Glasgow, R. E., Davis, C. L., Funnell, M. M., & Beck, A. (2003). Implementing practical interventions to support chronic illness self-management. The Joint Commission Journal On Quality And Safety, 29(11), 563–574.
go back to reference Gordon, M. (2017). Handleiding verpleegkundige diagnostiek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Gordon, M. (2017). Handleiding verpleegkundige diagnostiek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Grypdonck, M. (1999). Het leven boven de ziekte uittillen: De opdracht van de verpleegkunde en de Verplegingswetenschap. Utrecht: UMC Utrecht. Grypdonck, M. (1999). Het leven boven de ziekte uittillen: De opdracht van de verpleegkunde en de Verplegingswetenschap. Utrecht: UMC Utrecht.
go back to reference Grypdonck, M. (2013). Zelfmanagement. In R. Van den Brink, H. Timmermans, J. Havers & H. Van Veenenedaal (Red. CBO), Ruimte voor regie: Pioniers over zelfmanagement in de zorg (pag. 21–32). Utrecht: CBO. Grypdonck, M. (2013). Zelfmanagement. In R. Van den Brink, H. Timmermans, J. Havers & H. Van Veenenedaal (Red. CBO), Ruimte voor regie: Pioniers over zelfmanagement in de zorg (pag. 21–32). Utrecht: CBO.
go back to reference Van Haaren, E., Mast, J., De Graaf-Waar, H., & Martijn, R. (2017). Klinisch redeneren en verpleegkundige classificaties. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Haaren, E., Mast, J., De Graaf-Waar, H., & Martijn, R. (2017). Klinisch redeneren en verpleegkundige classificaties. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hali, F. (2016). Begrijpen uw patiënten u wel? Taal maakt gezonder – Deel 1. De Praktijkondersteuner Huisartsen, 9(1), 6–8. Hali, F. (2016). Begrijpen uw patiënten u wel? Taal maakt gezonder – Deel 1. De Praktijkondersteuner Huisartsen, 9(1), 6–8.
go back to reference Herdman, K. (2019). Verpleegkundige diagnoses en classificaties 2018–2020. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Herdman, K. (2019). Verpleegkundige diagnoses en classificaties 2018–2020. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Joosten, E. A., DeFuentes-Merillas, L., De Weert, G. H., Sensky, T., Van der Staak, C. P., & De Jong, C. A. (2008). Systematic review of the effects of shared decision-making on patient satisfaction, treatment adherence and health status. Psychotherapy and Psychosomatics, 77(4), 219–226. Joosten, E. A., DeFuentes-Merillas, L., De Weert, G. H., Sensky, T., Van der Staak, C. P., & De Jong, C. A. (2008). Systematic review of the effects of shared decision-making on patient satisfaction, treatment adherence and health status. Psychotherapy and Psychosomatics, 77(4), 219–226.
go back to reference Kendall, E., Ehrlich, C., Sunderland, N., Muenchberger, H., & Rushton, C. (2011). Self-managing versus self-management: Reinvigorating the socio-political dimensions of self-management. Chronic Illness, 7(1), 87–98.CrossRef Kendall, E., Ehrlich, C., Sunderland, N., Muenchberger, H., & Rushton, C. (2011). Self-managing versus self-management: Reinvigorating the socio-political dimensions of self-management. Chronic Illness, 7(1), 87–98.CrossRef
go back to reference Lambregts, J., Grotendorst, A., & Van Merwijk, C. (2016). Bachelor of Nursing 2020: Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Lambregts, J., Grotendorst, A., & Van Merwijk, C. (2016). Bachelor of Nursing 2020: Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Lorig, K. R., & Holman, H. R. (2003). Self-management education: History, definition, outcomes, and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, 26(1), 1–7. Lorig, K. R., & Holman, H. R. (2003). Self-management education: History, definition, outcomes, and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, 26(1), 1–7.
go back to reference Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M. L., & Swanson, E. (2019). Verpleegkundige zorgresultaten. Amsterdam: Reed Business. Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M. L., & Swanson, E. (2019). Verpleegkundige zorgresultaten. Amsterdam: Reed Business.
go back to reference Moos, R. H., & Holahan, C.J. (2007). Adaptive tasks and methods of coping with illness and disability. Coping with chronic illness and disability (pp. 107–126). Boston, MA: Springer. Moos, R. H., & Holahan, C.J. (2007). Adaptive tasks and methods of coping with illness and disability. Coping with chronic illness and disability (pp. 107–126). Boston, MA: Springer.
go back to reference Nationale Raad voor de Volksgezondheid (1998). Vooronderzoek verpleegkundige classificaties, classificaties en definities (nr. 235). Zoetermeer: NRV. Nationale Raad voor de Volksgezondheid (1998). Vooronderzoek verpleegkundige classificaties, classificaties en definities (nr. 235). Zoetermeer: NRV.
go back to reference Nederlands WHO-FIC Collaborating Centre (2017). ICF Nederlandse vertaling van de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Nederlands WHO-FIC Collaborating Centre (2017). ICF Nederlandse vertaling van de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Nijhof, G. (2002). Ziekenwerk. Amsterdam: Het Spinhuis. Nijhof, G. (2002). Ziekenwerk. Amsterdam: Het Spinhuis.
go back to reference Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International, 15(3), 259–267.CrossRef Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International, 15(3), 259–267.CrossRef
go back to reference Oskam, J. (2016). De beste beslissingen neem je samen. Medisch Contact, 19, 20–22. Oskam, J. (2016). De beste beslissingen neem je samen. Medisch Contact, 19, 20–22.
go back to reference Paans, W., Nieweg, R.M., Van der Schans, C. P., & Sermeus, W. (2011). What factors influence the prevalence and accuracy of nursing diagnoses documentation in clinical practice? A systematic literature review. Journal Clinical Nursing, 20, 2386–2403. Paans, W., Nieweg, R.M., Van der Schans, C. P., & Sermeus, W. (2011). What factors influence the prevalence and accuracy of nursing diagnoses documentation in clinical practice? A systematic literature review. Journal Clinical Nursing, 20, 2386–2403.
go back to reference Paans, W., Sermeus, W., Nieweg, R., Krijnen, W., & Van der Schans, C.P. (2012). Do knowledge, knowledge sources and reasoning skills affect the accuracy of nursing diagnoses? A randomised study. BMC Nursing, 11, 11. Paans, W., Sermeus, W., Nieweg, R., Krijnen, W., & Van der Schans, C.P. (2012). Do knowledge, knowledge sources and reasoning skills affect the accuracy of nursing diagnoses? A randomised study. BMC Nursing, 11, 11.
go back to reference Pesut, D. J., & Herman, J. (1998). OPT: Transformation of nursing process for contemporary practice. Nursing Outlook, 46, 29–36. Pesut, D. J., & Herman, J. (1998). OPT: Transformation of nursing process for contemporary practice. Nursing Outlook, 46, 29–36.
go back to reference Pool, A., Mostert, H., & Schumacher, J. (2003). De kunst van het afstemmen. Belevingsgericht zorg: Theorie en praktijk van een nieuw zorgconcept. Utrecht: NIZW. Pool, A., Mostert, H., & Schumacher, J. (2003). De kunst van het afstemmen. Belevingsgericht zorg: Theorie en praktijk van een nieuw zorgconcept. Utrecht: NIZW.
go back to reference Rademakers, J. (2016). De actieve patiënt als utopie (inaugurele rede uitgesproken op 13 mei 2016). Maastricht: Universiteit Maastricht. Rademakers, J. (2016). De actieve patiënt als utopie (inaugurele rede uitgesproken op 13 mei 2016). Maastricht: Universiteit Maastricht.
go back to reference Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–75. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–75.
go back to reference Schuurmans, M., Lambregts, J., & Grotendorst, A. (Red.). (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. Utrecht: V&VN. Schuurmans, M., Lambregts, J., & Grotendorst, A. (Red.). (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. Utrecht: V&VN.
go back to reference Stiggelbout, A. M., Pieterse, A. H., & De Haes, J. C. (2015). Shared decision making: Concepts, evidence, and practice. Patient Education and Counseling, 98(10), 1172–1179. Stiggelbout, A. M., Pieterse, A. H., & De Haes, J. C. (2015). Shared decision making: Concepts, evidence, and practice. Patient Education and Counseling, 98(10), 1172–1179.
go back to reference Ten Napel, H. (1999). Begrippenkader Verpleegkunde. Verpleegkundig Consult, 1–14. Ten Napel, H. (1999). Begrippenkader Verpleegkunde. Verpleegkundig Consult, 1–14.
go back to reference Van Hooft, S. M., Dwarswaard, J., Jedeloo, S., Bal, R., & Van Staa, A. (2015). Four perspectives on self-management support by nurses for people with chronic conditions: A Q-methodological study. International Journal of Nursing Studies, 52(1), 157–166. Van Hooft, S. M., Dwarswaard, J., Jedeloo, S., Bal, R., & Van Staa, A. (2015). Four perspectives on self-management support by nurses for people with chronic conditions: A Q-methodological study. International Journal of Nursing Studies, 52(1), 157–166.
go back to reference Van Staa, A., Mies, L., & Ter Maten-Speksnijder, A. J. (2017). Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Staa, A., Mies, L., & Ter Maten-Speksnijder, A. J. (2017). Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Van Tol-Geerdink, J. J., Stalmeier, P. F., Van Lin, E. N., Schimmel, E. C., Huizenga, H., Van Daal, W. A., et al. (2006). Do patients with localized prostate cancer treatment really want more aggressive treatment? Journal of Clinical Oncology, 24(28), 4581–4586.CrossRef Van Tol-Geerdink, J. J., Stalmeier, P. F., Van Lin, E. N., Schimmel, E. C., Huizenga, H., Van Daal, W. A., et al. (2006). Do patients with localized prostate cancer treatment really want more aggressive treatment? Journal of Clinical Oncology, 24(28), 4581–4586.CrossRef
go back to reference Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (2011). Richtlijn verpleegkundige en verzorgende verslaglegging. Geraadpleegd op www.venvn.nl (13 juni 2014). Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (2011). Richtlijn verpleegkundige en verzorgende verslaglegging. Geraadpleegd op www.​venvn.​nl (13 juni 2014).
go back to reference Whitlock, E. P., Orleans, C. T., Pender, N., & Allan, J. (2002). Evaluating primary care behavioral counseling interventions: An evidence-based approach. American Journal of Preventive Medicine, 22(4), 267–284. Whitlock, E. P., Orleans, C. T., Pender, N., & Allan, J. (2002). Evaluating primary care behavioral counseling interventions: An evidence-based approach. American Journal of Preventive Medicine, 22(4), 267–284.
go back to reference Wijenberg, E., Engels, J., & Van Bommel, H. (2015). Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Geen doorsnee patiënt. De Praktijkondersteuner Huisartsen, 8(2), 34–36. Wijenberg, E., Engels, J., & Van Bommel, H. (2015). Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Geen doorsnee patiënt. De Praktijkondersteuner Huisartsen, 8(2), 34–36.
go back to reference Wilkinson, J. M., Nieweg, R. M. B., & Paans, W. (2013). Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces. Amsterdam: Pearson Benelux. Wilkinson, J. M., Nieweg, R. M. B., & Paans, W. (2013). Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces. Amsterdam: Pearson Benelux.
go back to reference Wilson, P. M., Kendall, S., & Brooks, F. (2006). Nurses’ responses to expert patients: The rhetoric and reality of self-management in long-term conditions: A grounded theory study. International Journal of Nursing Studies, 43(7), 803–818. Wilson, P. M., Kendall, S., & Brooks, F. (2006). Nurses’ responses to expert patients: The rhetoric and reality of self-management in long-term conditions: A grounded theory study. International Journal of Nursing Studies, 43(7), 803–818.
Metagegevens
Titel
De zorgverlener
Auteurs
Drs. H. I. de Graaf-Waar
Drs. H. T. Speksnijder
Dr. A. J. ter Maten-Speksnijder, PhD, RN
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2424-8_2