Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2006 | Artikelen

De WISC-III anno 2006:

een voorstel tot eenduidige en hiërarchische analyse, interpretatie en rapportage

Auteur: Yaron Kaldenbach

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De WISC-III is de meest gebruikte intelligentietest bij kinderen en jongeren. Na een kritische bespreking van de test en de belangrijkste ontwikkelingen van de laatste jaren volgt een stapsgewijze beschrijving van een analyse- en interpretatiemethode die verantwoord, eenduidig en statistisch onderbouwd is. Vooralsnog heeft deze methode bij het grote vakpubliek weinig voet aan de grond gekregen in rapportages en publicaties over de WISC-III. Naast een methode die houvast biedt, wordt de lezer ook voorzien van bruikbare digitale bestanden waarmee volgens deze methode gescoord en gerapporteerd kan worden.
Literatuur
go back to reference Bannatyne, A. (1974). A note on the reorganization on the WISC scale scores. Journal of Learning Disabilities, 1, 272-274. Bannatyne, A. (1974). A note on the reorganization on the WISC scale scores. Journal of Learning Disabilities, 1, 272-274.
go back to reference Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (1990). Testtheorie. Inleiding in de theorie van psychologische tests en zijn toepassingen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (1990). Testtheorie. Inleiding in de theorie van psychologische tests en zijn toepassingen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Flynn, J.R. (1994). IQ gains over time. In: R.J. Sternberg (Ed.), Encyclopedia of Human Intelligence (pp. 616-623). New York: Macmillan. Flynn, J.R. (1994). IQ gains over time. In: R.J. Sternberg (Ed.), Encyclopedia of Human Intelligence (pp. 616-623). New York: Macmillan.
go back to reference Geelhoed, J.W. (1996). Intelligentie-onderzoek binnen de klinische cyclus. In: Pijnenburg, Van Rijswijk, Ruijsenaars & Veerman (red.), Pedologisch Jaarboek 1996. Delft: Eburon. Geelhoed, J.W. (1996). Intelligentie-onderzoek binnen de klinische cyclus. In: Pijnenburg, Van Rijswijk, Ruijsenaars & Veerman (red.), Pedologisch Jaarboek 1996. Delft: Eburon.
go back to reference Geelhoed, J.W. & Güldner, M. (2002). De classificatie van intelligentiescores: een reactie. De Psycholoog, 37 (10), 522-524. Geelhoed, J.W. & Güldner, M. (2002). De classificatie van intelligentiescores: een reactie. De Psycholoog, 37 (10), 522-524.
go back to reference Georgas, J., Weiss, L.G., Vijver, F.J.R. van de & Saklofske, D.H. (2003). Culture and children’s intelligence: Cross-cultural analysis of the WISCIII. New York: Academic Press. Georgas, J., Weiss, L.G., Vijver, F.J.R. van de & Saklofske, D.H. (2003). Culture and children’s intelligence: Cross-cultural analysis of the WISCIII. New York: Academic Press.
go back to reference Groen, W.E., Hakkert, A.J., Muthert, J.P., Stobbelaar, A.K., Vaessens, J.H.G. & Zwaneveld, G. (1991). Moderne wiskunde bovenbouw 6V-A. Groningen: Wolters Noordhof. Groen, W.E., Hakkert, A.J., Muthert, J.P., Stobbelaar, A.K., Vaessens, J.H.G. & Zwaneveld, G. (1991). Moderne wiskunde bovenbouw 6V-A. Groningen: Wolters Noordhof.
go back to reference Kaufman, A.S. (1975). Factor analysis on the WISC-R at 11 age levels between 6 and 16 years. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 43, 145-157. Kaufman, A.S. (1975). Factor analysis on the WISC-R at 11 age levels between 6 and 16 years. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 43, 145-157.
go back to reference Kaufman, A.S. (1994). Intelligent testing with the WISC-III. New York: Wiley. Kaufman, A.S. (1994). Intelligent testing with the WISC-III. New York: Wiley.
go back to reference Kaufman, A.S. & Lichtenberger, E.O. (2000). Essentials of WISC-III and WPPSI-R assessment. New York: Wiley. Kaufman, A.S. & Lichtenberger, E.O. (2000). Essentials of WISC-III and WPPSI-R assessment. New York: Wiley.
go back to reference Kort, W., Compaan, L., Bleichrodt, N., Resing, W.C.M., Schittekatte, M., Bosmans, M., Vermeir, G. & Verhaeghe, P. (2002). WISC-III NL Wechsler Intelligence Scale for Children. Derde Editie NL. Handleiding. David Wechsler. Amsterdam: NIP Dienstencentrum. Kort, W., Compaan, L., Bleichrodt, N., Resing, W.C.M., Schittekatte, M., Bosmans, M., Vermeir, G. & Verhaeghe, P. (2002). WISC-III NL Wechsler Intelligence Scale for Children. Derde Editie NL. Handleiding. David Wechsler. Amsterdam: NIP Dienstencentrum.
go back to reference Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P.H., Verhaeghe, P., Compaan, E.L., Bosmans, M. & Vermeir, G. (2005). WISC-III NL Wechsler Intelligence Scale for Children. David Wechsler. Derde Editie NL. Handleiding en Verantwoording. Amsterdam: Harcourt Test Publishers. Amsterdam: NIP Dienstencentrum. Kort, W., Schittekatte, M., Dekker, P.H., Verhaeghe, P., Compaan, E.L., Bosmans, M. & Vermeir, G. (2005). WISC-III NL Wechsler Intelligence Scale for Children. David Wechsler. Derde Editie NL. Handleiding en Verantwoording. Amsterdam: Harcourt Test Publishers. Amsterdam: NIP Dienstencentrum.
go back to reference NDC (2003). Errata en Normtabellen WISC-III NL oktober 2003. Amsterdam: NIP Dienstencentrum. NDC (2003). Errata en Normtabellen WISC-III NL oktober 2003. Amsterdam: NIP Dienstencentrum.
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (1998). Beroepsethiek voor Psychologen: Nieuwe Beroepscode 1998. Amsterdam: NIP. Te downloaden via www.psynip.nl. Nederlands Instituut van Psychologen (1998). Beroepsethiek voor Psychologen: Nieuwe Beroepscode 1998. Amsterdam: NIP. Te downloaden via www.​psynip.​nl.
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2004). Algemene Standaard Testgebruik. Amsterdam: NIP. Te downloaden via www.psynip.nl. Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2004). Algemene Standaard Testgebruik. Amsterdam: NIP. Te downloaden via www.​psynip.​nl.
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2005). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland, aanvulling 2005/03, pp.23-38. Amsterdam: Boom test uitgevers. Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2005). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland, aanvulling 2005/03, pp.23-38. Amsterdam: Boom test uitgevers.
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2004). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland, aanvulling 2004/01, pp.17-18. Amsterdam: Boom test uitgevers. Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) (2004). Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland, aanvulling 2004/01, pp.17-18. Amsterdam: Boom test uitgevers.
go back to reference Nijdam, A.D. & Buuren, J.A. van (1994). Statistiek voor de sociale wetenschappen (zesde druk). Alphen a/d Rijn/Zaventem: Samsom Bedrijfsinformatie. Nijdam, A.D. & Buuren, J.A. van (1994). Statistiek voor de sociale wetenschappen (zesde druk). Alphen a/d Rijn/Zaventem: Samsom Bedrijfsinformatie.
go back to reference Oosterbaan, H., Kroes, G., Gent, B. van & Bruyn, E.E.J. de (2006). De WISC-III bij kinderen met ernstige gedragsproblemen, ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen. Kind en Adolescent, 27, 57-68. Oosterbaan, H., Kroes, G., Gent, B. van & Bruyn, E.E.J. de (2006). De WISC-III bij kinderen met ernstige gedragsproblemen, ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen. Kind en Adolescent, 27, 57-68.
go back to reference Pesch, W. & Ponsioen, A. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynneffecten bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Aanbevelingen voor het gebruik van de WISC-III. De Psycholoog, 39 (2), 64-68. Pesch, W. & Ponsioen, A. (2004). Flinterdunne en flagrante Flynneffecten bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen. Aanbevelingen voor het gebruik van de WISC-III. De Psycholoog, 39 (2), 64-68.
go back to reference Resing, W. & Blok, J. (2002). De classificatie van intelligentiescores: voorstel voor een eenduidig systeem. De Psycholoog, 37 (5), 244-248. Te downloaden via www.jeugdpsycholoog.nl. Resing, W. & Blok, J. (2002). De classificatie van intelligentiescores: voorstel voor een eenduidig systeem. De Psycholoog, 37 (5), 244-248. Te downloaden via www.​jeugdpsycholoog.​nl.
go back to reference Swanborn, P.G. (1993). Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek (nieuwe editie). Meppel/Amsterdam: Boom. Swanborn, P.G. (1993). Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek (nieuwe editie). Meppel/Amsterdam: Boom.
go back to reference Uterwijk, J. (red.) (2000). WAIS-III Nederlandstalige bewerking. Technische Handleiding. David Wechsler. Lisse: Swets Test Publishers. Uterwijk, J. (red.) (2000). WAIS-III Nederlandstalige bewerking. Technische Handleiding. David Wechsler. Lisse: Swets Test Publishers.
go back to reference Vander Steene, G., Haassen, P.P. van, Bruyn, E.E.J. de, Coetsier, P., Pijl, Y.J., Poortinga, Y.M., Spelberg, H.C. & Stinissen, J. (1986). WISC-R, Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. Nederlandstalige uitgave. Lisse: Swets & Zeitlinger. Vander Steene, G., Haassen, P.P. van, Bruyn, E.E.J. de, Coetsier, P., Pijl, Y.J., Poortinga, Y.M., Spelberg, H.C. & Stinissen, J. (1986). WISC-R, Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. Nederlandstalige uitgave. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
De WISC-III anno 2006:
een voorstel tot eenduidige en hiërarchische analyse, interpretatie en rapportage
Auteur
Yaron Kaldenbach
Publicatiedatum
01-09-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2006
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059594