Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2005 | Artikelen | Uitgave 4/2005

Kind en adolescent 4/2005

De vragenlijst Non-Productieve Denkprocessen voor Kinderen (npdk)

Piekeren en rumineren

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 4/2005
Auteurs:
Francine C. Jellesma, Mark Meerum Terwogt, Albert H. Reijntjes, Carolien J. Rieffe, Hedy Stegge
Belangrijke opmerkingen
Mevr. drs. F. C. Jellesma is aio bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Leiden.
Dr. M. Meerum Terwogt is universitair hoofddocent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Vrije Universiteit, Amsterdam.
Dr. A. H. Reijntjes was ten tijde van het onderzoek aio bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Vrije Universiteit, Amsterdam en verbonden aan pi-Research, Duivendrecht.
Mevr. dr. C. J. Rieffe is universitair hoofddocent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Leiden.
Mevr. prof. dr. H. Stegge is bijzonder hoogleraar ontwikkelingspsychopathologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en is tevens verbonden aan pi-Research te Duivendrecht.
Contactadres: F. C. Jellesma, Universiteit Leiden, Afdeling Ontwikkelingspsychologie, Wassenaarseweg 52, 2333 AK Leiden
> Jellesma, F. C., Meerum Terwogt, M., Reijntjes, A. H., Rieffe, C. J., & Stegge, H. (2005). The Non-Productive Thought processes for Children questionnaire. Worrying and rumination, Kind en Adolescent, 26 (4), 368-378.
Summary: This article reports on the development of the Non-Productive Thought processes for Children questionnaire, which makes it possible to measure the circular thought processes of worrying and rumination in children. The questionnaire includes 10 items that were determined on the basis of established questionnaires for rumination and worrying in adults. The internal reliability of the questionnaire is good. The validity of the questionnaire is also strongly supported. First of all, there is a positive relationship between the Non-Productive Thoughts Questionnaire for Children and cognitive coping strategies that are also based on circular thought processes. The questionnaire is also related to negative affect and a low sense of coherence. Finally, there is also a relationship with emotional problems as reported by parents.
Keywords: rumination, worrying, children.

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van de ontwikkeling van de vragenlijst Non-Productieve Denkprocessen voor Kinderen (npdk). Met behulp van de npdk kunnen de circulaire denkprocessen piekeren en rumineren bij kinderen worden gemeten. De vragenlijst bestaat uit tien items die werden vastgesteld op basis van bestaande vragenlijsten naar piekeren en rumineren bij volwassenen. De interne betrouwbaarheid van de vragenlijst is goed. De validiteit van de vragenlijst vindt eveneens sterke ondersteuning in dit onderzoek. Ten eerste is er een positieve relatie tussen de npdk en cognitieve copingstrategieën waaraan eveneens circulaire denkprocessen ten grondslag liggen. Daarnaast hangt de lijst samen met negatief affect en het ervaren van weinig greep op situaties. Ten slotte blijkt er een relatie te zijn met emotionele problematiek zoals door ouders gerapporteerd.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2005

Kind en adolescent 4/2005 Naar de uitgave

Redactioneel

Zichtbaar maken