Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 4/1999

01-08-1999

De voortgezette opleiding gezinstherapie

Een model van leertherapeutische opleiding voor gezinstherapeuten

Auteurs: Edith Tilmans-Ostyn, Peter Rober

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 4/1999

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

In dit artikel beschrijven wij een model van leertherapeutische opleiding waarin het leren hanteren van het zelf van de therapeut centraal staat. Zowel de doelstellingen van de opleiding als de werkwijze en de taken van de opleider worden uitgelegd. Wij beschrijven hoe de opleider aan zijn opleidelingen de kans geeft om hun kennis over zichzelf en menselijke systemen uit te breiden. Dit doet hij door analyse van relationele metaforische beelden en door de analyse van hun ervaringen in hun eigen gezin van oorsprong. Hij geeft hun een model van werken dat analoog is aan dat van het functioneren als gezinstherapeut.
Literatuur
go back to reference Anonymous (1972). Toward the differentiation of a self in one's own family. In J.L. Framo (Ed.), Family interaction: a dialogue between family researchers and family therapists. (pp. 111-173). New York: Springer. Anonymous (1972). Toward the differentiation of a self in one's own family. In J.L. Framo (Ed.), Family interaction: a dialogue between family researchers and family therapists. (pp. 111-173). New York: Springer.
go back to reference Aponte, H.J. (1992). Training the person of the therapist in structural family therapy. Journal of Marital and Family Therapy, 18, 269-281.CrossRef Aponte, H.J. (1992). Training the person of the therapist in structural family therapy. Journal of Marital and Family Therapy, 18, 269-281.CrossRef
go back to reference Bakker-De Pree, B. (1990). Leertherapie: «passe-partout» of «finishing touch'? Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 166-172. Bakker-De Pree, B. (1990). Leertherapie: «passe-partout» of «finishing touch'? Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 166-172.
go back to reference Bleijenberg, G., & Schippers, G.M. (1990). Rationeel emotieve leertherapie: ervaringen en werkwijze. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 115-122. Bleijenberg, G., & Schippers, G.M. (1990). Rationeel emotieve leertherapie: ervaringen en werkwijze. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 115-122.
go back to reference Bolten, M.P. (1990). Opleidingstherapie en de plaats van groepen. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 60-68. Bolten, M.P. (1990). Opleidingstherapie en de plaats van groepen. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 60-68.
go back to reference Boman, T. (1960). Hebrew though compared with greek. New York: Norton. Boman, T. (1960). Hebrew though compared with greek. New York: Norton.
go back to reference Byng Hall, J.J. (1995). Rewriting family scripts: improvisation and system change. New York: Guilford Press. Byng Hall, J.J. (1995). Rewriting family scripts: improvisation and system change. New York: Guilford Press.
go back to reference Everts, D. (1990). Leertherapie, een kwestie van effect of affect? Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 3-11. Everts, D. (1990). Leertherapie, een kwestie van effect of affect? Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 3-11.
go back to reference Goleman, D. (1996). Emotionele intelligentie: emoties als sleutel tot succes. Amsterdam/Antwerpen: Contact. Goleman, D. (1996). Emotionele intelligentie: emoties als sleutel tot succes. Amsterdam/Antwerpen: Contact.
go back to reference Haas de, O. (1989). Leertherapie ter discussie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 15, 341-347. Haas de, O. (1989). Leertherapie ter discussie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 15, 341-347.
go back to reference Haber, R. (1990). From handicap to handy capable: training systemic therapists in use of self. Family Process, 29, 375-384.CrossRefPubMed Haber, R. (1990). From handicap to handy capable: training systemic therapists in use of self. Family Process, 29, 375-384.CrossRefPubMed
go back to reference Halevy, J. (1998). A Genogram with an attitude. Journal of Marital & Family Therapy, 4, 233-242.CrossRef Halevy, J. (1998). A Genogram with an attitude. Journal of Marital & Family Therapy, 4, 233-242.CrossRef
go back to reference Hildebrand, J. (1998). Bridging the gap: a training module in personal and professional development. London: Karnac. Hildebrand, J. (1998). Bridging the gap: a training module in personal and professional development. London: Karnac.
go back to reference Kempler, W. (1965). Experiential family therapy. International Journal of Group Psychotherapy, 57-71. Kempler, W. (1965). Experiential family therapy. International Journal of Group Psychotherapy, 57-71.
go back to reference Nicolo, A.M. (1980). L'emploi de la métaphore en thérapie familiale. Thérapie Familiale, 4, 301-324. Nicolo, A.M. (1980). L'emploi de la métaphore en thérapie familiale. Thérapie Familiale, 4, 301-324.
go back to reference O'Shaughnessy, E. (1981). A commemorative essay on W.R. Bion's theory on thinking. Journal of Child Psychotherapy, 7, 181-190. O'Shaughnessy, E. (1981). A commemorative essay on W.R. Bion's theory on thinking. Journal of Child Psychotherapy, 7, 181-190.
go back to reference Papp, P., Silverstein, O., & Cartier, C. (1973). Family sculpting in preventive work with well families. Family Process, 12, 197-212.CrossRef Papp, P., Silverstein, O., & Cartier, C. (1973). Family sculpting in preventive work with well families. Family Process, 12, 197-212.CrossRef
go back to reference Papp, P. (1980). The use of fantasy in a couples group. In M. Andolfi, & I. Zweling (Eds.), Dimensions of family therapy (pp. 73-91). New York: Guilford Press. Papp, P. (1980). The use of fantasy in a couples group. In M. Andolfi, & I. Zweling (Eds.), Dimensions of family therapy (pp. 73-91). New York: Guilford Press.
go back to reference Papp, P. (1983). The process of change. New York: Guilford Press. Papp, P. (1983). The process of change. New York: Guilford Press.
go back to reference Praag-Van Asperen, H. van (1991). Reactie op leertherapie 1. Leertherapie; hinken op twee gedachten. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 60-65. Praag-Van Asperen, H. van (1991). Reactie op leertherapie 1. Leertherapie; hinken op twee gedachten. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 60-65.
go back to reference Prata, G., & Raffin, C. (1989). Setting didactique et setting thérapeutique, Notes pour une réflexion. Thérapie Familiale, 10, 191-203. Prata, G., & Raffin, C. (1989). Setting didactique et setting thérapeutique, Notes pour une réflexion. Thérapie Familiale, 10, 191-203.
go back to reference Rober, P. (1990). Therapeutische metaforen in de systeemtherapie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 12-20. Rober, P. (1990). Therapeutische metaforen in de systeemtherapie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 12-20.
go back to reference Rober, P. (1998). Reflections on ways to create a safe therapeutic culture for children in family therapy, Family Process, 37, 201-213.CrossRefPubMed Rober, P. (1998). Reflections on ways to create a safe therapeutic culture for children in family therapy, Family Process, 37, 201-213.CrossRefPubMed
go back to reference Rober, P. (1999). The therapist's inner conversation in family therapy practice: some ideas about the self of the therapist, therapeutic impasse and the process of reflection, Family Process, 38, in press. Rober, P. (1999). The therapist's inner conversation in family therapy practice: some ideas about the self of the therapist, therapeutic impasse and the process of reflection, Family Process, 38, in press.
go back to reference Satir, V. (1987). The therapist story. In M. Baldwin, & V. Satir (Eds.), The use of self in therapy (pp. 17-25). New York: Haworth Press. Satir, V. (1987). The therapist story. In M. Baldwin, & V. Satir (Eds.), The use of self in therapy (pp. 17-25). New York: Haworth Press.
go back to reference Selvini-Palazzoli, M., Boscolo, L., Cecchin, G., & Prata, G. (1980). Hypothesizing-Circularity-Neutrality: Three guidelines for the conductor of the session. Family Process, 19, 3-12.CrossRef Selvini-Palazzoli, M., Boscolo, L., Cecchin, G., & Prata, G. (1980). Hypothesizing-Circularity-Neutrality: Three guidelines for the conductor of the session. Family Process, 19, 3-12.CrossRef
go back to reference Slipp, S. (1991). Object relations: a bridge between individual and family treatment. Northvale (N.J.): Jason Aronson. Slipp, S. (1991). Object relations: a bridge between individual and family treatment. Northvale (N.J.): Jason Aronson.
go back to reference Tilmans-Ostyn, E. (1987). La création de l'espace thérapeutique lors de l'analyse de la demande. Thérapie Familiale, 8, 229-246. (vertaling: Tilmans-Ostyn, E. (1989). Het creëren van een therapeutische ruimte bij de analyse van de hulpvraag. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 16, 4, 203-221.) Tilmans-Ostyn, E. (1987). La création de l'espace thérapeutique lors de l'analyse de la demande. Thérapie Familiale, 8, 229-246. (vertaling: Tilmans-Ostyn, E. (1989). Het creëren van een therapeutische ruimte bij de analyse van de hulpvraag. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 16, 4, 203-221.)
go back to reference Tilmans-Ostyn, E. (1990). La systémique et l'art: l'art de l'approche systémique: developpement de l'utilisation du soi du thérapeute, une phase de formation en thérapie familiale. Thérapie Familiale, 11, 127-138. (Vertaling: Tilmans-Ostyn, E. (1997). Ontwikkeling van het gebruik van het zelf van de therapeut, een fase in de opleiding voor gezinstherapie. Tijdschrift voor Familietherapie, 5, 2, 3-18) Tilmans-Ostyn, E. (1990). La systémique et l'art: l'art de l'approche systémique: developpement de l'utilisation du soi du thérapeute, une phase de formation en thérapie familiale. Thérapie Familiale, 11, 127-138. (Vertaling: Tilmans-Ostyn, E. (1997). Ontwikkeling van het gebruik van het zelf van de therapeut, een fase in de opleiding voor gezinstherapie. Tijdschrift voor Familietherapie, 5, 2, 3-18)
go back to reference Tilmans-Ostyn, E. (1996). Gezinstherapie en de transgenerationele overdracht van trauma's. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 23, 1, 5-28. Tilmans-Ostyn, E. (1996). Gezinstherapie en de transgenerationele overdracht van trauma's. Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 23, 1, 5-28.
go back to reference Tilmans-Ostyn, E. (1999). Verkracht door een protocol, of een protocol van kracht. Lustrumviering De Klokkenberg Breda, in publicatie. Tilmans-Ostyn, E. (1999). Verkracht door een protocol, of een protocol van kracht. Lustrumviering De Klokkenberg Breda, in publicatie.
go back to reference Trijsburg, R.W., Duivenvoorden, H.J., Stronks, D.L., & Schagen, S. (1994). Leertherapie in Nederland. Tijdschrift voor Psychotherapie, 20, 2-29. Trijsburg, R.W., Duivenvoorden, H.J., Stronks, D.L., & Schagen, S. (1994). Leertherapie in Nederland. Tijdschrift voor Psychotherapie, 20, 2-29.
go back to reference Vanaerschot, G. (1990). Empathie: een proces gekenmerkt door vasthouden en loslaten. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 186-198. Vanaerschot, G. (1990). Empathie: een proces gekenmerkt door vasthouden en loslaten. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 186-198.
go back to reference Wangh, M. (1962). The evocation of a proxy. A psychological manoeuvre, its use as a defense, its purpose and genesis. Psychoanalytic Study of the Child, 12, 451-469. Wangh, M. (1962). The evocation of a proxy. A psychological manoeuvre, its use as a defense, its purpose and genesis. Psychoanalytic Study of the Child, 12, 451-469.
go back to reference Winnicott, O.W. (1971). Playing and reality. New York: Pinguin Books. Winnicott, O.W. (1971). Playing and reality. New York: Pinguin Books.
go back to reference Wit, J. de (1991). Leertherapie in kinder- en jeugdpsycholtherapie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 156-160. Wit, J. de (1991). Leertherapie in kinder- en jeugdpsycholtherapie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 156-160.
Metagegevens
Titel
De voortgezette opleiding gezinstherapie
Een model van leertherapeutische opleiding voor gezinstherapeuten
Auteurs
Edith Tilmans-Ostyn
Peter Rober
Publicatiedatum
01-08-1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 4/1999
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061898