Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. De verandermanager – leiderschap met passie onttroont het bevel

Auteur : Roelof Ettema

Gepubliceerd in: Ontwerp van zorgtrajecten/zorgketens

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Veranderingen zet men meestal in door het veranderen van ‘oud gedrag’ naar ‘nieuw gedrag’, waarbij men de overtuiging heeft dat het nieuwe gedrag meer oplevert. Dit implementeren van nieuw gedrag is een proces dat succesvol is verlopen wanneer het gedrag dat van mensen in een organisatie wordt verwacht, ook daadwerkelijk is terug te zien in de overtuigingen en het handelen van de betrokkenen. De zorgtrajectontwerper plaatst vanaf het begin een dergelijke gedragsverandering in het kader van de implementatie ervan. Gedragsveranderingen kunnen zijn: het ontwikkelen van nieuw procesmatig handelen met daarin nieuwe werkwijzen, of het opstellen van een programma, protocol of een richtlijn voor betere zorg enzovoort.
Literatuur
go back to reference Bekkers, M., Beltman, R. & Brees, K. (2007). Klant in zicht. Marketing voor not-for-profitorganisaties. Den Haag: Academic Service. Bekkers, M., Beltman, R. & Brees, K. (2007). Klant in zicht. Marketing voor not-for-profitorganisaties. Den Haag: Academic Service.
go back to reference Bos, R. ten (2007). Strategisch Denken. Op zoek naar nieuwe helden. Zaltbommel: Thema. Bos, R. ten (2007). Strategisch Denken. Op zoek naar nieuwe helden. Zaltbommel: Thema.
go back to reference Bourgeois, L.J. & Brodwin, D.R. (1984). Strategic imlementation: Five approaches to an elusive phenomenon. Strategic management Journal, 5(3), 241–264.CrossRef Bourgeois, L.J. & Brodwin, D.R. (1984). Strategic imlementation: Five approaches to an elusive phenomenon. Strategic management Journal, 5(3), 241–264.CrossRef
go back to reference Caluwé, L. de & Vermaak, H. (2006). Leren Veranderen. Een handboek voor de veranderkundige. Deventer: Kluwer. Caluwé, L. de & Vermaak, H. (2006). Leren Veranderen. Een handboek voor de veranderkundige. Deventer: Kluwer.
go back to reference Covey, S.R. (2005). De 8ste eigenschap. Van effectiviteit naar inspiratie. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact. Covey, S.R. (2005). De 8ste eigenschap. Van effectiviteit naar inspiratie. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
go back to reference Ettema, R. (1993). De impact van de eerste verpleegkundige richtlijn: een onderzoek naar de implementatie van de Ambulante Compressietherapie. Kwaliteit en Zorg, 1(3), 100–110. Ettema, R. (1993). De impact van de eerste verpleegkundige richtlijn: een onderzoek naar de implementatie van de Ambulante Compressietherapie. Kwaliteit en Zorg, 1(3), 100–110.
go back to reference Giebing, H. (2000). Kwaliteitsbewaking voor en door verpleegkundigen. Zutphen: Thieme Meulenhoff. Giebing, H. (2000). Kwaliteitsbewaking voor en door verpleegkundigen. Zutphen: Thieme Meulenhoff.
go back to reference Grol, R. & Wensing, M. (2006). Implementatie. Effectieve verandering in de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg. Grol, R. & Wensing, M. (2006). Implementatie. Effectieve verandering in de patiëntenzorg. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg.
go back to reference Kotter, J.P. (1996). Leading Change. Harvard Business School Press. Kotter, J.P. (1996). Leading Change. Harvard Business School Press.
go back to reference Linge, R.H. van (2006). Innoveren in de Gezondheidszorg. Theorie, praktijk en onderzoek. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg. Linge, R.H. van (2006). Innoveren in de Gezondheidszorg. Theorie, praktijk en onderzoek. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg.
go back to reference Robbins, P.S. & Judge T.A. (2008). Gedrag in organisaties. Amsterdam: Pearsons Education. Robbins, P.S. & Judge T.A. (2008). Gedrag in organisaties. Amsterdam: Pearsons Education.
go back to reference Rogers, E. (1995). Diffusions of innovations. New York: Free Press. Rogers, E. (1995). Diffusions of innovations. New York: Free Press.
go back to reference Staw, B.M. & Salancik, G. (1977). New Directions in Organizational Behavior. Chicago: St. Clair Press. Staw, B.M. & Salancik, G. (1977). New Directions in Organizational Behavior. Chicago: St. Clair Press.
go back to reference Ulsamer, B. (2003).Werken met emotionele intelligentie. Zaltbommel: Thema. Ulsamer, B. (2003).Werken met emotionele intelligentie. Zaltbommel: Thema.
Metagegevens
Titel
De verandermanager – leiderschap met passie onttroont het bevel
Auteur
Roelof Ettema
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7744-2_7