Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

05-09-2019 | Artikel | Uitgave 5/2019

Neuropraxis 5/2019

De Theory of Mind training voor kinderen met autisme: een gerandomiseerde gecontroleerde trial

Tijdschrift:
Neuropraxis > Uitgave 5/2019
Auteurs:
Sander Begeer, Elske Hoddenbach, Emeline van Wettum, Anke M. Scheeren, Daniëlle M. J. de Veld

Samenvatting

Er bestaan verschillende interventies om het inlevingsvermogen, ook wel theory of mind (ToM) vaardigheden genoemd bij kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren. In het hier besproken onderzoek zijn kinderen met ASS (7–12 jaar oud; n = 140) willekeurig toegewezen aan een wachtlijstcontrole of een ToM-training. In de ToM-training werden gedurende acht weken groepslessen aangeboden, waarin de kinderen vaardigheden leerden, zoals emotieherkenning, verbeelding, begrip van misleiding en humor. Uitkomst maten na acht weken waren ToM- en emotiebegriptaken, en ouder- en leerkrachtvragenlijsten over sociaal gedrag. Na drie maanden vond een follow-upmeting plaats in de trainingsgroep. De training bleek een positief effect te hebben op ToM-begrip, dat ook na drie maanden nog te zien was. Ook ouders rapporteerden verbeteringen op het gebied van sociale vaardigheden. Deze waren met name zichtbaar bij algemene en aan ASS gerelateerde vaardigheden, maar de verbetering in concrete ToM-gerelateerde vaardigheden was gering. Leerkrachten rapporteerden geen effect van de training op sociaal gedrag. De ToM-training verbetert met name het inzicht van kinderen, maar effecten zijn ook zichtbaar in alledaags gedrag. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de bevindingen bij de afsluiting van de trial en wordt een nieuwe, blended versie van de ToM-training geïntroduceerd: de ToM‑e training.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Neuropraxis

Neuropraxis is het eerste Nederlandstalige tijdschrift dat ingaat op achtergronden én toepassingen van actuele neurowetenschappelijke informatie. Er is aandacht voor onderzoek, diagnostiek en behandelingsmethoden.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2019

Neuropraxis 5/2019 Naar de uitgave

EditorialNotes

Woorden vooraf