Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 5-6/2020

10-11-2020 | Artikel

De structuur van aandacht in het dagelijks leven bij volwassenen: de Everyday Life Attention Scale (ELAS)

Auteurs: Yvonne Groen, Anselm B. M. Fürmaier, Lara Tucha, Oliver Tucha

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 5-6/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

“Een ieder weet wat aandacht is”, stelde de Amerikaanse psycholoog en filosoof William James al in 1890. Vandaag de dag is er in de neuropsychologie veel kennis verworven over de structuur van aandacht als cognitief fenomeen. Recent psychometrisch onderzoek met de Everyday Life Attention Scale (ELAS) wijst uit dat de structuur van aandacht in het dagelijks leven situatiespecifiek is. De verschillende neuropsychologische componenten van aandacht, zoals intensiteit en selectiviteit, smelten in het dagelijks leven samen tot een situatiespecifieke ervaring. De ELAS beschrijft negen alledaagse situaties (boek lezen, televisie kijken, activiteit binnenshuis, lezing bijwonen, gesprek voeren, opdracht uitvoeren, maaltijd bereiden, opruimen en autorijden) die door de deelnemer gescoord worden op de verschillende aandachtsfuncties. De kwaliteit van aandacht van de deelnemer kan vervolgens voor iedere (voor de deelnemer relevante) situatie worden vastgesteld aan de hand een grote Nederlandse normgroep (n = 1.874; leeftijd 18–76 jaar). De ELAS en een geautomatiseerde scoretool zijn via de auteurs gratis op te vragen en kan worden ingezet als instrument voor aanvullende diagnostiek naar aandachtsproblemen, zoals bij aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD), alsook voor het meten van een behandeleffect.
Literatuur
2.
go back to reference Broadbent DE, Cooper PF, Fitzgerald P, Parkes KR. The cognitive failures questionnaire (CFQ) and its correlates. Br J Clin Psychol. 1982;21:1–16.CrossRef Broadbent DE, Cooper PF, Fitzgerald P, Parkes KR. The cognitive failures questionnaire (CFQ) and its correlates. Br J Clin Psychol. 1982;21:1–16.CrossRef
3.
go back to reference Conners CK. Clinical use of rating scales in diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatr Clin N Am. 1999;46:857–70.CrossRef Conners CK. Clinical use of rating scales in diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatr Clin N Am. 1999;46:857–70.CrossRef
4.
go back to reference Taylor A, Deb S, Unwin G. Scales for the identification of adults with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): A systematic review. Res Dev Disab. 2011;32:924–38.CrossRef Taylor A, Deb S, Unwin G. Scales for the identification of adults with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): A systematic review. Res Dev Disab. 2011;32:924–38.CrossRef
5.
go back to reference Groen Y, Fuermaier ABM, Tucha L, Weisbrod M, Aschenbrenner S, Tucha O. A situation-specific approach to measure attention in adults with ADHD: The everyday life attention scale (ELAS). Appl Neuropsych-adult. 2019;26:411–40.CrossRef Groen Y, Fuermaier ABM, Tucha L, Weisbrod M, Aschenbrenner S, Tucha O. A situation-specific approach to measure attention in adults with ADHD: The everyday life attention scale (ELAS). Appl Neuropsych-adult. 2019;26:411–40.CrossRef
6.
go back to reference Spikman J, Zomeren E van. Assessment of attention. In: Gurd J, Kischka U, Marshall J, redactie. The handbook of clinical neuropsychology. 2e druk. Oxford, UK: Oxford University Press; 2010. pag. 81–96.CrossRef Spikman J, Zomeren E van. Assessment of attention. In: Gurd J, Kischka U, Marshall J, redactie. The handbook of clinical neuropsychology. 2e druk. Oxford, UK: Oxford University Press; 2010. pag. 81–96.CrossRef
7.
go back to reference American Psychiatric Association. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5e editie. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing; 2013.CrossRef American Psychiatric Association. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5e editie. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing; 2013.CrossRef
8.
go back to reference Zomeren AH van, Brouwer W. Clinical neuropsychology of attention. New York, NY: Oxford University Press; 1994. Zomeren AH van, Brouwer W. Clinical neuropsychology of attention. New York, NY: Oxford University Press; 1994.
9.
go back to reference Luman M, Tripp G, Scheres A. Identifying the neurobiology of altered reinforcement sensitivity in ADHD: A review and research agenda. Neurosci Biobehav Rev. 2010;34(5):744–54.CrossRef Luman M, Tripp G, Scheres A. Identifying the neurobiology of altered reinforcement sensitivity in ADHD: A review and research agenda. Neurosci Biobehav Rev. 2010;34(5):744–54.CrossRef
10.
go back to reference Fuermaier ABM, Groen Y, Tucha L, Weisbrod M, Aschenbrenner S, Tucha O. The Everyday Life Attention Scale (ELAS): Normative data of n. Dutch Particip Appl Neuropsych-adult. 1874;2019:1–8. Fuermaier ABM, Groen Y, Tucha L, Weisbrod M, Aschenbrenner S, Tucha O. The Everyday Life Attention Scale (ELAS): Normative data of n. Dutch Particip Appl Neuropsych-adult. 1874;2019:1–8.
11.
go back to reference Kirshner B, Guyatt G. A methodological framework for assessing health indexes. J Chron Dis. 1985;38:27–36.CrossRef Kirshner B, Guyatt G. A methodological framework for assessing health indexes. J Chron Dis. 1985;38:27–36.CrossRef
12.
go back to reference Lenaert B, Heugten C van, Ponds R. De Experience Sampling Methode: Meerwaarde voor diagnostiek en behandeling na hersenletsel. Tijdschr Neuropsychol. 2018;13:25–37. Lenaert B, Heugten C van, Ponds R. De Experience Sampling Methode: Meerwaarde voor diagnostiek en behandeling na hersenletsel. Tijdschr Neuropsychol. 2018;13:25–37.
Metagegevens
Titel
De structuur van aandacht in het dagelijks leven bij volwassenen: de Everyday Life Attention Scale (ELAS)
Auteurs
Yvonne Groen
Anselm B. M. Fürmaier
Lara Tucha
Oliver Tucha
Publicatiedatum
10-11-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 5-6/2020
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-020-00264-1

Andere artikelen Uitgave 5-6/2020

Neuropraxis 5-6/2020 Naar de uitgave