Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. De strategisch beleidsondersteuner – van laveren naar navigeren

Auteur : Roelof Ettema

Gepubliceerd in: Ontwerp van zorgtrajecten/zorgketens

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wellicht de meest basale vragen die de leiding van een organisatie, een organisatieonderdeel of een afdeling zich kan stellen zijn: ‘Waartoe zijn wij op aarde?’, ‘Wat voegen wij aan wie in onze omgeving toe?’, ‘Waarin onderscheiden wij ons van anderen met een soortgelijke dienstverlening?’ en ‘Waartoe willen wij in de toekomst op aarde zijn?’ Enkele tientallen jaren geleden was men vooral in het bedrijfsleven gewend dergelijke legitimiteitsvragen te stellen. In de non-profitsector bleef dit meestal beperkt tot de directeur, die zich daar het hoofd over brak. Daarom sijpelde dit legitimiteitsbesef meestal nauwelijks naar beneden door. Inmiddels zijn financieringsstromen naar non-profitorganisaties in het algemeen minder vanzelfsprekend en is de cliënt veeleisender geworden in termen van flexibiliteit, kwaliteit en klantgerichtheid. In de rollen van de Raad van Bestuur tot aan de medewerker in het operationele proces moeten wijzigingen worden aangebracht. In dit hoofdstuk zullen wij zien dat aan dit legitimiteitsbesef door strategisch beleid invulling kan worden gegeven. Ook wordt een visie gepresenteerd over de wijze waarop de zorgtrajectontwerper ondersteuning kan bieden bij het tot stand brengen van het strategisch beleid en het invullen van wijzigingen in rollen in non-profitorganisaties in het kader van strategisch beleid.
Literatuur
go back to reference Bos, J. & Harting, E. (2006). Projectmatig creëren 2.0. Schiedam: Scriptum Books. Bos, J. & Harting, E. (2006). Projectmatig creëren 2.0. Schiedam: Scriptum Books.
go back to reference Bos, R. ten & Ham, M.A.J.W. van der (2007). De Manager. Leer- en praktijkboek. ’s-Gravenhage: Reed Business. Bos, R. ten & Ham, M.A.J.W. van der (2007). De Manager. Leer- en praktijkboek. ’s-Gravenhage: Reed Business.
go back to reference Bos, R. ten (2007). Strategisch Denken. Op zoek naar nieuwe helden. Zaltbommel: Thema. Bos, R. ten (2007). Strategisch Denken. Op zoek naar nieuwe helden. Zaltbommel: Thema.
go back to reference Douma, S. (2007). Ondernemingsstrategie. Groningen/ Houten: Wolters-Noordhoff. Douma, S. (2007). Ondernemingsstrategie. Groningen/ Houten: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Groot, T.L.C.M. & Helden, G.J. van (2007). Financieel management van non-profitorganisaties. Groningen: Wolters Noordhoff. Groot, T.L.C.M. & Helden, G.J. van (2007). Financieel management van non-profitorganisaties. Groningen: Wolters Noordhoff.
go back to reference Kottler, P. & Keller, K.L. (2009). Marketing Management. London: Pearson Prentice Hall. Kottler, P. & Keller, K.L. (2009). Marketing Management. London: Pearson Prentice Hall.
go back to reference Mintzberg, H. (1999). Op Strategiesafarie. Schiedam: Scriptum Books. Mintzberg, H. (1999). Op Strategiesafarie. Schiedam: Scriptum Books.
go back to reference Pietersma, P., Rippen, K., Janssen, T., Agasi, E., Mierle, M. van & Nijkamp, L. (2007). Het strategieboek. Den Haag: Berenschot. Pietersma, P., Rippen, K., Janssen, T., Agasi, E., Mierle, M. van & Nijkamp, L. (2007). Het strategieboek. Den Haag: Berenschot.
go back to reference Porter, M. (1998). Competative Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Simon & Schuster Ltd. Porter, M. (1998). Competative Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Simon & Schuster Ltd.
Metagegevens
Titel
De strategisch beleidsondersteuner – van laveren naar navigeren
Auteur
Roelof Ettema
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7744-2_6