Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 2/2008

01-02-2008 | Artikelen

De stem van de patiënt helpt!

Auteur: Mevrouw T. Binkhorst

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 2/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De mening van de patiënt doet ertoe. Het wordt steeds belangrijker zorg, behandeling en begeleiding goed aan te laten sluiten bij de patiënt. Écht patiëntgericht werken begint met doorlopend luisteren naar patiënten en zoeken naar hun ervaringen, wensen en behoeften. Dit perspectief levert nieuwe inzichten op en nieuwe aangrijpingspunten voor verbetering. In 24 ziekenhuizen is ervaring opgedaan met methoden en instrumenten voor het betrekken van patiënten. De meest toegepaste methoden – spiegelbijeenkomsten en focusgroepen, www.patientervaring.nl en shadowing – worden beschreven in dit artikel. Deze methoden zijn goed ontvangen bij alle behandelaars en zorgverleners in de ziekenhuizen, en leverden relevante (verbeter)informatie op. De beschreven methoden en instrumenten blijken ook goed toepasbaar in andere (huisartsen)praktijken. De eerste ervaringen met het betrekken van patiënten in de eerste lijn zijn inmiddels opgedaan.
Literatuur
1.
go back to reference Binkhorst T, Weerts M, Schipaanboord A. Patiënten betrekken bij de zorg in het ziekenhuis: Een handboek. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO, 2005. http://www.cbo.nl, thema patiëntgerichtheid, geraadpleegd maart 2008. Binkhorst T, Weerts M, Schipaanboord A. Patiënten betrekken bij de zorg in het ziekenhuis: Een handboek. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO, 2005. http://​www.​cbo.​nl, thema patiëntgerichtheid, geraadpleegd maart 2008.
3.
go back to reference Jansen, J. Evaluatierapport patiëntenparticipatie in zestien Nederlandse ziekenhuizen van het project ‘Patiëntenparticipatie Sneller Beter pijler 3’ [scriptie]. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO, 2007. Jansen, J. Evaluatierapport patiëntenparticipatie in zestien Nederlandse ziekenhuizen van het project ‘Patiëntenparticipatie Sneller Beter pijler 3’ [scriptie]. Utrecht: Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO, 2007.
5.
go back to reference Wit F de. Een spiegel voor de zorg: Leren van patiënten in spiegelbijeenkomsten [scriptie]. Rotterdam: iBMG, 2007. Wit F de. Een spiegel voor de zorg: Leren van patiënten in spiegelbijeenkomsten [scriptie]. Rotterdam: iBMG, 2007.
6.
go back to reference Brouwer W, Delnoij DMJ. Verdiepingsstudie prestatie-indicatoren consumenttevredenheid en patiënttevredenheid. Utrecht: NIVEL, 2004. Brouwer W, Delnoij DMJ. Verdiepingsstudie prestatie-indicatoren consumenttevredenheid en patiënttevredenheid. Utrecht: NIVEL, 2004.
7.
go back to reference Grol R, Wollersheim H. Naar een correct meetsysteem: UMC's en zorgverleners moeten prestatie-indicatoren verder ontwikkelen. Medisch Contact 2005;60:1348-51. Grol R, Wollersheim H. Naar een correct meetsysteem: UMC's en zorgverleners moeten prestatie-indicatoren verder ontwikkelen. Medisch Contact 2005;60:1348-51.
Metagegevens
Titel
De stem van de patiënt helpt!
Auteur
Mevrouw T. Binkhorst
Publicatiedatum
01-02-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 2/2008
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076332

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Bijblijven 2/2008 Naar de uitgave