Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. De stap Openstaan

Auteurs : Drs. M. van der Burgt, F. Verhulst

Gepubliceerd in: Doen en blijven doen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Openstaan is de eerste stap van gedragsverandering en zelfmanagement. Bij openstaan gaat het om de bereidheid om informatie uit te wisselen over de gezondheid en oplossingen te zoeken. Zowel factoren in de patiënt (emoties, behoeften) als in de situatie (drukte, privacy) kunnen deze stap beïnvloeden. Openstaan is gedurende het gehele behandelproces en het gehele contact van belang, niet alleen bij het begin ervan. Vragen, zorgen en emoties bepalen aan welke informatie de patiënt behoefte heeft. De zorgverlener vormt zich een beeld daarvan. Om de stap Openstaan te ondersteunen, zorgt de zorgverlener voor persoonlijk contact, aandacht en empathie. De zorgverlener creëert een samenwerkingsrelatie en sluit aan bij behoeften en verwachtingen. Hij staat stil bij zijn rol en de samenwerking en gaat regelmatig na wat het effect is van zijn informatie.
Metagegevens
Titel
De stap Openstaan
Auteurs
Drs. M. van der Burgt
F. Verhulst
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2078-3_5