Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. De stap Kunnen

Auteurs : Drs. M. van der Burgt, F. Verhulst

Gepubliceerd in: Doen en blijven doen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de stap Kunnen gaat het om het uitvoeren van handelingen of, breder, een gekozen aanpak in het dagelijks leven. De stap Kunnen omvat vaardigheden en barrières. Bij vaardigheden gaat het niet alleen om handelingen, maar ook om planning, communicatie en probleemoplossende vaardigheden. Daarbij is ook de stap Begrijpen nodig: een cognitief schema vormen, begrijpen waarom een handeling op een bepaalde manier wordt uitgevoerd, inschatten van situaties. Interventies zijn: instructie geven, modeling en herhaling, rekening houdend met het leertempo en de leerstijl van de patiënt. Van belang bij het leren zijn succeservaringen. Daarom zorgt de zorgverlener voor haalbare stappen, afspraken op maat en positieve feedback bij het leren. Ook biedt de zorgverlener verschillende oefensituaties aan ten behoeve van transfer. De zorgverlener anticipeert op eventuele problemen die zich in het dagelijks leven kunnen voordoen, vraagt daarnaar en bespreekt samen met de patiënt hoe hij die zou kunnen oplossen.
Metagegevens
Titel
De stap Kunnen
Auteurs
Drs. M. van der Burgt
F. Verhulst
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2078-3_8