Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2011

01-12-2011 | werk in uitvoering

De sociaal-emotionele ontwikkeling van drieduizend kinderen in en buiten de zorg op de voet gevolgd

Verzamelen en uitwisselen van kennis in C4Youth: de Academische werkplaats Zorg voor Jeugd Noord-Nederland

Auteurs: Prof. dr. Erik Knorth, Dr. Lucienne van Eijk, Dr. Erik Noordik, Jolanda Tuinstra, Prof. Menno Reijneveld

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Gedragsmatige en emotionele problemen van kinderen en jongeren zijn een zorg voor ouders/verzorgers en gezinnen. Meestal kunnen ouders dit soort problemen zelf oplossen of hanteren. Bij ongeveer 15% van de jeugdige populatie is de problematiek echter van dien aard dat professionele ondersteuning gewenst is. Bij 5% zijn de problemen zo ernstig dat intensieve hulp op indicatie noodzakelijk is (Schnabel, 2008). …
Literatuur
go back to reference De Boer, M., & Noom, M.J. (2005).Gedwongen motivatie. OTS-jongeren en hun motivatie voor hulpverlening. Amsterdam: Uitgeverij SWP. De Boer, M., & Noom, M.J. (2005).Gedwongen motivatie. OTS-jongeren en hun motivatie voor hulpverlening. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Evenboer, K.E., Huyghen, A.M.N., Tuinstra, J., Reijneveld, S.A., & Knorth, E.J. (submitted).Taxonomic systems in the field of health care, family care, and child and youth care: A systematic overview of the literature. Evenboer, K.E., Huyghen, A.M.N., Tuinstra, J., Reijneveld, S.A., & Knorth, E.J. (submitted).Taxonomic systems in the field of health care, family care, and child and youth care: A systematic overview of the literature.
go back to reference Faas, M. (2006). Vier jaar en van school gestuurd?! Over de samenwerking tussen speciaal onderwijs en de jeugdzorg voor jonge kinderen met ernstige gedragsproblemen. In: D. van der Aalsvoort (red.),Ontwikkelen ingewikkeld? Vormen van diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij jonge kinderen (pp. 67–76). Amsterdam: Uitgeverij SWP. Faas, M. (2006). Vier jaar en van school gestuurd?! Over de samenwerking tussen speciaal onderwijs en de jeugdzorg voor jonge kinderen met ernstige gedragsproblemen. In: D. van der Aalsvoort (red.),Ontwikkelen ingewikkeld? Vormen van diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij jonge kinderen (pp. 67–76). Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Farmer, E.M.Z., Burns, B.J., Phillips, S.D., Angold, A., & Costello, E.J. (2003). Pathways into and through mental health services for children and adolescents.Psychiatric Services, 54, 60–66.PubMedCrossRef Farmer, E.M.Z., Burns, B.J., Phillips, S.D., Angold, A., & Costello, E.J. (2003). Pathways into and through mental health services for children and adolescents.Psychiatric Services, 54, 60–66.PubMedCrossRef
go back to reference Frechon, I., & Robette, N. (2010). The variety of child care trajectories of French youths having experienced out-of-home care. In: E.J. Knorth, M.E. Kalverboer & J. Knot-Dickscheit (eds.)Inside out. How interventions in child and family care work: an international source book (pp. 215–218). Leuven: Garant Publishers. Frechon, I., & Robette, N. (2010). The variety of child care trajectories of French youths having experienced out-of-home care. In: E.J. Knorth, M.E. Kalverboer & J. Knot-Dickscheit (eds.)Inside out. How interventions in child and family care work: an international source book (pp. 215–218). Leuven: Garant Publishers.
go back to reference Hermanns, J. (2009).Het opvoeden verleerd. Amsterdam: Vossiuspers UvA. Hermanns, J. (2009).Het opvoeden verleerd. Amsterdam: Vossiuspers UvA.
go back to reference Kazi, M.A.F. (2003).Realist evaluation in practice. London/ Thousend Oaks/New Dehli: Sage. Kazi, M.A.F. (2003).Realist evaluation in practice. London/ Thousend Oaks/New Dehli: Sage.
go back to reference Kindermans, G. (2011). Onderzoek in een praktijksetting: ‘Je moet er wat voor over hebben’.De Psycholoog, 46 (9), 30–37. Kindermans, G. (2011). Onderzoek in een praktijksetting: ‘Je moet er wat voor over hebben’.De Psycholoog, 46 (9), 30–37.
go back to reference Knorth, E.J., Knijff, H.K. & Roggen, T. (2008). De ontwikkeling van adolescenten na intensieve jeugdzorg: Wat niet weet wat niet leert. In: E.J. Knorth, H. Nakken, C.E. Oenema-Mostert, A.J.J.M. Ruijssenaars, & J. Strijker (red.),De ontwikkeling van kinderen met problemen: gewoon anders (pp. 125–136). Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Knorth, E.J., Knijff, H.K. & Roggen, T. (2008). De ontwikkeling van adolescenten na intensieve jeugdzorg: Wat niet weet wat niet leert. In: E.J. Knorth, H. Nakken, C.E. Oenema-Mostert, A.J.J.M. Ruijssenaars, & J. Strijker (red.),De ontwikkeling van kinderen met problemen: gewoon anders (pp. 125–136). Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Maschi, T., Hatcher, S.S., Schwalbe, C.S. & Rosato, N.S. (2008). Mapping the social service pathways of youth to and through the juvenile justice system: A comprehensive review.Children and Youth Services Review, 30, 1376–1385.CrossRef Maschi, T., Hatcher, S.S., Schwalbe, C.S. & Rosato, N.S. (2008). Mapping the social service pathways of youth to and through the juvenile justice system: A comprehensive review.Children and Youth Services Review, 30, 1376–1385.CrossRef
go back to reference Pijnenburg, H. (red.) (2010).Zorgen dat het werkt. Werkzame factoren in de zorg voor jeugd. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Pijnenburg, H. (red.) (2010).Zorgen dat het werkt. Werkzame factoren in de zorg voor jeugd. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Schnabel, P. (2008). Die jeugd van tegenwoordig: introductie.Jeugdbeleid, 2 (1), 3–12. Schnabel, P. (2008). Die jeugd van tegenwoordig: introductie.Jeugdbeleid, 2 (1), 3–12.
go back to reference Schofield, G., Thoburn, J., Howell, D., & Dickens, J. (2007). The search for stability and permanence: Modelling the pathways of long-stay looked after children.British Journal of Social Work, 37, 619–642.CrossRef Schofield, G., Thoburn, J., Howell, D., & Dickens, J. (2007). The search for stability and permanence: Modelling the pathways of long-stay looked after children.British Journal of Social Work, 37, 619–642.CrossRef
go back to reference Ten Haaft, G., Scholten, M., & Vossen, C. (2011).Gesneden koek?! Tips voor jeugdonderzoek. Den Haag: Uitgave ZonMw. Ten Haaft, G., Scholten, M., & Vossen, C. (2011).Gesneden koek?! Tips voor jeugdonderzoek. Den Haag: Uitgave ZonMw.
go back to reference UNICEF Nederland / Defence for Children (2011).Jaarbericht Kinderrechten 2011. Voorburg / Leiden: Auteur. UNICEF Nederland / Defence for Children (2011).Jaarbericht Kinderrechten 2011. Voorburg / Leiden: Auteur.
go back to reference Van Yperen, T.A., & Van Woudenberg, A. (2011).Werk in uitvoering: Bouwen aan het nieuwe jeugdstelsel. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Van Yperen, T.A., & Van Woudenberg, A. (2011).Werk in uitvoering: Bouwen aan het nieuwe jeugdstelsel. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut (NJi).
go back to reference Veerman, J.W., & Van Yperen, T.A. (2008). Wat is praktijkgestuurd effectonderzoek? In: T.A. van Yperen, & J.W. Veerman (red.),Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg (pp. 17–34). Delft: Eburon. Veerman, J.W., & Van Yperen, T.A. (2008). Wat is praktijkgestuurd effectonderzoek? In: T.A. van Yperen, & J.W. Veerman (red.),Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg (pp. 17–34). Delft: Eburon.
go back to reference Zwaanswijk, M., Verhaak, P.F.M., Van der Ende, J., Bensing, J.M., & Verhulst, F.C. (2006). Obstakels op de weg naar zorg. Het hulpzoekproces voor kinderen en adolescenten met emotionele en gedragsmatige problemen.Kind en Adolescent, 27, 144–156. Zwaanswijk, M., Verhaak, P.F.M., Van der Ende, J., Bensing, J.M., & Verhulst, F.C. (2006). Obstakels op de weg naar zorg. Het hulpzoekproces voor kinderen en adolescenten met emotionele en gedragsmatige problemen.Kind en Adolescent, 27, 144–156.
Metagegevens
Titel
De sociaal-emotionele ontwikkeling van drieduizend kinderen in en buiten de zorg op de voet gevolgd
Verzamelen en uitwisselen van kennis in C4Youth: de Academische werkplaats Zorg voor Jeugd Noord-Nederland
Auteurs
Prof. dr. Erik Knorth
Dr. Lucienne van Eijk
Dr. Erik Noordik
Jolanda Tuinstra
Prof. Menno Reijneveld
Publicatiedatum
01-12-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2011
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-011-0049-3

Andere artikelen Uitgave 4/2011

Kind & Adolescent Praktijk 4/2011 Naar de uitgave

Als je 't mij vraagt

Leonie, zeventien jaar

Psychobellettrie

In het kruis getast