Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Neuropraxis 4/2014

01-08-2014 | Artikel

De relatie tussen veroudering en het (her)leren van motorische vaardigheden

Auteur: Laura S. Cuijpers

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 4/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Motorisch leren wordt beïnvloed door het ouder worden, onder andere als gevolg van een afname in grijze en witte stof, alsmede door een afname in concentratieneurotransmitters in de hersenen. Om voor de daaruit voortvloeiende achteruitgang in cognitief functioneren te compenseren, vindt er bij ouderen een toename in hersenactiviteit plaats, die samenhangt met een verschuiving van geautomatiseerde (bottom-up) processen naar meer centraal gestuurde (top-down) processen. Dit leidt onder andere tot problemen bij het uitvoeren van dubbeltaken, hetgeen kan leiden tot gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld in het verkeer. Door te leren om bewegingen te her-automatiseren, kan de mentale belasting die de controle van een beweging kost verlaagd worden en wordt de beweging minder vatbaar voor verstoringen. Wetenschappelijk onderzoek bij ouderen laat zien dat het herleren van bewegingen met behulp van een dubbeltaak de geautomatiseerde verwerking lijkt te versterken. Dit zou mogelijkheden kunnen bieden om motorische vaardigheden bij ouderen te behouden en/of verbeteren en daarmee de kwaliteit van leven te behouden.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Neuropraxis

Neuropraxis is het eerste Nederlandstalige tijdschrift dat ingaat op achtergronden én toepassingen van actuele neurowetenschappelijke informatie. Er is aandacht voor onderzoek, diagnostiek en behandelingsmethoden.

Literatuur
1.
go back to reference Chauvel, G., Maquestiaux, F., Hartley, A.A., Joubert, S., Didierjean, A. & Masters, R.S. (2012). Age effects shrink when motor learning is predominantly supported by nondeclarative, automatic memory processes: Evidence from golf putting. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 65(1), 25-38. CrossRef Chauvel, G., Maquestiaux, F., Hartley, A.A., Joubert, S., Didierjean, A. & Masters, R.S. (2012). Age effects shrink when motor learning is predominantly supported by nondeclarative, automatic memory processes: Evidence from golf putting. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 65(1), 25-38. CrossRef
2.
go back to reference Cotman, C.W. &, Bergtold, N.C. (2002). Exercise: a behavioural intervention to enhance brain health and plasticity. Trends in neuroscience, 25(6), 295–301. Cotman, C.W. &, Bergtold, N.C. (2002). Exercise: a behavioural intervention to enhance brain health and plasticity. Trends in neuroscience, 25(6), 295–301.
3.
go back to reference Faulkner, G. & Biddle, S. (2002). Mental health nursing and the promotion of physical activity. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2002(9), 659–665. CrossRef Faulkner, G. & Biddle, S. (2002). Mental health nursing and the promotion of physical activity. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2002(9), 659–665. CrossRef
4.
go back to reference Fitts, P.M. (1964). Perceptual-motor skill learning. In A.W. Meton (Ed.), Categories of human learning (p. 243–285). New York: Academic Press. Fitts, P.M. (1964). Perceptual-motor skill learning. In A.W. Meton (Ed.), Categories of human learning (p. 243–285). New York: Academic Press.
5.
go back to reference Hamer, M., Endighi, R. & Poole, L. (2012). Physical activity, stress reduction, and mood: insight into immunological mechanisms. In: Yan, Q. (Ed.) Psychoneuro-immunology (p. 89–104) Champaign: Humana Press. Hamer, M., Endighi, R. & Poole, L. (2012). Physical activity, stress reduction, and mood: insight into immunological mechanisms. In: Yan, Q. (Ed.) Psychoneuro-immunology (p. 89–104) Champaign: Humana Press.
6.
go back to reference King, B. R., Fogel, S. M., Albouy, G. & Doyon, J. (2013). Neural correlates of the age-related changes in motor sequence learning and motor adaptation in older adults. Frontiers in Human Neuroscience, 7, 142. PubMedCentralPubMedCrossRef King, B. R., Fogel, S. M., Albouy, G. & Doyon, J. (2013). Neural correlates of the age-related changes in motor sequence learning and motor adaptation in older adults. Frontiers in Human Neuroscience, 7, 142. PubMedCentralPubMedCrossRef
7.
go back to reference Li, F., Harmer, P., McAuley, E., Duncan, T.E., Duncan, S.C., Chaumeton, N. & Fisher, K.J., (2001). An evaluation of the effect of thai chi exercise on physical function among older persons: a randomized controlled trial. Annual Behavioural Medicine, 23(2), 139–146. CrossRef Li, F., Harmer, P., McAuley, E., Duncan, T.E., Duncan, S.C., Chaumeton, N. & Fisher, K.J., (2001). An evaluation of the effect of thai chi exercise on physical function among older persons: a randomized controlled trial. Annual Behavioural Medicine, 23(2), 139–146. CrossRef
8.
go back to reference Masters, R.S.W. (1992). Knowledge, knerves and know-how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British Journal of Psychology, 83, 343–358. CrossRef Masters, R.S.W. (1992). Knowledge, knerves and know-how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British Journal of Psychology, 83, 343–358. CrossRef
9.
go back to reference Ren, J., Wu, Y. D., Chan, J. S. & Yan, J. H. (2013). Cognitive aging affects motor performance and learning. Geriatrics & Gerontology International, 13(1), 19–27. CrossRef Ren, J., Wu, Y. D., Chan, J. S. & Yan, J. H. (2013). Cognitive aging affects motor performance and learning. Geriatrics & Gerontology International, 13(1), 19–27. CrossRef
10.
go back to reference Seidler, R.D., Bernard, J.A., Burutolu, T.B., Fling, B.W., Gordon, M.T., Gwin J.T., Kwak, Y. & Lipps, B.L. (2010). Motor control and aging: links to age-related brain structural, functional, and biochemical effects. Neuroscience and Behavioural Reviews, 34, 721–733. CrossRef Seidler, R.D., Bernard, J.A., Burutolu, T.B., Fling, B.W., Gordon, M.T., Gwin J.T., Kwak, Y. & Lipps, B.L. (2010). Motor control and aging: links to age-related brain structural, functional, and biochemical effects. Neuroscience and Behavioural Reviews, 34, 721–733. CrossRef
11.
go back to reference Wulf, G., Chiviacowsky, S. & Lewthwaite, R. (2012). Altering mindset can enhance motor learning in older adults. Psychology and Aging, 27(1), 14–21. PubMedCrossRef Wulf, G., Chiviacowsky, S. & Lewthwaite, R. (2012). Altering mindset can enhance motor learning in older adults. Psychology and Aging, 27(1), 14–21. PubMedCrossRef
12.
go back to reference Zantinge, E.M., Wilk, E.A. van der, Wieren, S. van & Schoemaker, C.G. (2011). Gezond ouder worden in Nederland. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Zantinge, E.M., Wilk, E.A. van der, Wieren, S. van & Schoemaker, C.G. (2011). Gezond ouder worden in Nederland. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
Metagegevens
Titel
De relatie tussen veroudering en het (her)leren van motorische vaardigheden
Auteur
Laura S. Cuijpers
Publicatiedatum
01-08-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 4/2014
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-014-0058-8