Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. De productmanager – voorbereid zijn op marktwerking

Auteur : Roelof Ettema

Gepubliceerd in: Ontwerp van zorgtrajecten/zorgketens

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Materiële en immateriële producten zoals diensten probeert men zo veel mogelijk tegen vooraf afgesproken voorwaarden steeds weer met dezelfde kwaliteit te leveren. Bij een immaterieel product, zoals zorg, behandeling of begeleiding, is voorraadvorming niet mogelijk. In de meeste gevallen is zonder medewerking van de cliënt of patiënt geen dienstverlening mogelijk en komt het immateriële product niet tot stand. Een belangrijke overeenstemming tussen het materiële en het immateriële product is dat de zorgtrajectontwerper, net als een ingenieur voor de productie van een materieel product, de specificaties vaststelt waaraan het product moet voldoen. De zorgtrajectontwerper raadpleegt hiertoe de professionals die de zorg, behandeling of begeleiding leveren of hebben voorgesteld. Diensten en producten dienen ter invulling van de behoefte van de cliënt. In een organisatie gebeurt dit op grote schaal, waardoor de ontwikkeling van een dienst of product dient plaats te vinden in de context van de bedrijfsvoering van de organisatie. Een discipline die zich daar bij uitstek mee bezighoudt is marketing. Hoewel deze discipline vooral geassocieerd wordt met de profitsector, houdt marketing zich bezig met allerlei functies die voor een non-profitorganisatie ook van levensbelang zijn, te weten: Product, Prijs, Promotie, Plaats en Personeel.
Literatuur
go back to reference Bekkers, M., Beltman, R. & Brees, K. (2007). Klant in zicht. Marketing voor not-for-profit organisaties. Den Haag: Academic Service. Bekkers, M., Beltman, R. & Brees, K. (2007). Klant in zicht. Marketing voor not-for-profit organisaties. Den Haag: Academic Service.
go back to reference Groot, T.L.C.M. & Helden, G.J. van (2007). Financieel management van non-profitorganisaties. Groningen: Wolters Noordhoff. Groot, T.L.C.M. & Helden, G.J. van (2007). Financieel management van non-profitorganisaties. Groningen: Wolters Noordhoff.
go back to reference Jansen, M., Kuiper, M. de. Ettema, R. & Sande, R. van de (2007). De Expertverpleegkundige. Basisprincipes voor Advanced Nursing Practice. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Jansen, M., Kuiper, M. de. Ettema, R. & Sande, R. van de (2007). De Expertverpleegkundige. Basisprincipes voor Advanced Nursing Practice. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Jongbloed, F. (2007). Perspectiefvol businessplan. Utrecht: Het Spectrum. Jongbloed, F. (2007). Perspectiefvol businessplan. Utrecht: Het Spectrum.
go back to reference Kottler, P. & Keller, K.L. (2009). Marketing Management. London: Pearson Prentice Hall. Kottler, P. & Keller, K.L. (2009). Marketing Management. London: Pearson Prentice Hall.
go back to reference Porter, M. (1998). Competetive Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Simon & Schuster Ltd. Porter, M. (1998). Competetive Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Simon & Schuster Ltd.
go back to reference Rustenburg, G., Gouw, T. de, Geus, A.W. de, Smal, J.C.A. & Buurman, R.H. (2007). Strategische en operationele marketingplanning – kernstof B (4e druk). Groningen: Wolters Noordhoff. Rustenburg, G., Gouw, T. de, Geus, A.W. de, Smal, J.C.A. & Buurman, R.H. (2007). Strategische en operationele marketingplanning – kernstof B (4e druk). Groningen: Wolters Noordhoff.
Metagegevens
Titel
De productmanager – voorbereid zijn op marktwerking
Auteur
Roelof Ettema
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7744-2_8