Inleiding
Methode
Resultaten
Erasmus MC | LUMC | Universiteit Maastricht | Radboudumc | UMCU | |
---|---|---|---|---|---|
kenmerken kunstgerelateerd onderwijs | |||||
vorm | werkgroep | honours class | keuzeblok | werkatelier | keuzecursus |
periode | 2016–heden | 2019–heden | 2017–2019 | 2016–heden | 2017–heden |
intra-/extracurriculair | intracurriculair | extracurriculair | intracurriculair | extracurriculair | extracurriculair |
aantal studenten | 480 geneeskunde | 16 (8 geneeskunde) | 10–15 geneeskunde | 32 geneeskunde | 28 (2 geneeskunde) |
academische fase | Bachelor jaar 2 | Bachelor jaar 3 | Bachelor jaar 2 | Master | Bachelor jaar 1/2/3 |
duur | 1 sessie (2 uur/stuk) | 9 sessies (2–3 uur/stuk) | 4 weken | 7 sessies (8 uur/stuk) | 3 maanden (4–6 uur/week) |
studielast | laag, < 1 EC (= 2 uur) | hoog, 5 EC (= 140 uur) | hoog, 4 EC (= 112 uur) | gemiddeld (circa 50 uur) | hoog, 7,5 EC (= 210 uur) |
toetsing | presentie en participatie, nabespreking na het uitvoeren van opdrachten | participatie, deeltoetsen en eindopdracht: essay | participatie, presentatie, afsluiting weekthema’s en eindopdracht (essay) | geen toetsing, evaluatie van inzichten aan het einde van de dag | participatie, portfolio, groepspresentaties |
inhoudelijk overzicht kunstgerelateerd onderwijs | |||||
thematiek | verschillen tussen observeren en interpreteren, perspectief van kijken, ambiguïteit | gezondheid, kunst in de gezondheidszorg, kunst voor de patiënt | driehoek: kunst, geneeskunde, zintuigen | interactie tussen kunstenaar en student | narratieven in de geneeskunde en reflectie op het menselijk lichaam door middel van publieksdialogen |
leerdoelen of vaardigheden | observeren, communiceren, informatieoverdracht, klinisch redeneren | observeren, literatuuronderzoek, schrijven, presenteren | zintuigelijke waarneming, observeren (subjectief, objectief), zelfervaring, tekenen | observeren, patroonherkenning, creatief denken, reflecteren | schrijven, zelfervaring |
disciplines | kunstgeschiedenis, geneeskunde | (kunst)geschiedenis, beeldende kunst, architectuur, filosofie en geneeskunde | beeldende kunst, geneeskunde | beeldende kunst, geneeskunde | kunst, geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, geneeskunde |
kunstsoorten | schilderkunst | schilder- en tekenkunst, architectuur, literatuur | schilder- en tekenkunst | schilder-, teken- en beeldhouwkunst, fotografie | literatuur |
musea | Museum Boijmans Van Beuningen | Museum De Lakenhal | Bonnefantenmuseum, Marres Museum, Gallo-Romeins Museum, Jan van Eyk Academie | Geen musea, maar kunstenaarsateliers | Rijksmuseum te Amsterdam (2018) |