Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. De operatieassistent als werkbegeleider c.q. coach

Auteurs : Lotte Bolks, Elly Kok-Meetsma

Gepubliceerd in: Basisboek operatieve zorg en technieken

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voor de rol van werkbegeleider zijn bepaalde vaardigheden vereist. De manier waarop mensen iets leren wordt een leerstijl genoemd. De werkbegeleider moet aansluiten bij de leerstijl van de student. Er zijn diverse leerstijlen waaronder die van Kolb, en Honey en Mumford. Het begeleiden van de student kan op verschillende manieren, door het toepassen van een van de vier begeleidingsstijlen. Coachen zegt iets over de manier van begeleiden; de student heeft een actieve rol en stuurt in zijn eigen leerproces. Een belangrijk onderdeel van begeleiden en coachen is het geven van feedback. Feedback kan zowel negatief als positief zijn en wordt gegeven aan de hand van de feedbackregels. Reflecteren is een van de belangrijkste onderdelen van het leerproces. Reflectie is het bewust nadenken over ervaring, kennis, inzicht en houding, met als doel jezelf te verbeteren. Daarnaast is het evalueren een belangrijk onderdeel. Bij evaluatie gaat men na wat er allemaal gedaan c.q. gebeurd is en hoe dat allemaal gelopen is.
Literatuur
go back to reference Biermans, P. & Enck, H. van. (1994) Vaardigheden leren in een ‘skillslaboratorium’. Uit: Fysiopraxis 3(7): 14–17. Biermans, P. & Enck, H. van. (1994) Vaardigheden leren in een ‘skillslaboratorium’. Uit: Fysiopraxis 3(7): 14–17.
go back to reference Clement, J. (2015) Inspirerend coachen. De kunst van uitdagend communiceren, 14e druk. Houten: LannooCampus. Clement, J. (2015) Inspirerend coachen. De kunst van uitdagend communiceren, 14e druk. Houten: LannooCampus.
go back to reference Crasborn, J., & Buis, E. (2015). Hoe-boek voor de coach, (10e druk). Zaltbommel: Uitgeverij Thema. Crasborn, J., & Buis, E. (2015). Hoe-boek voor de coach, (10e druk). Zaltbommel: Uitgeverij Thema.
go back to reference Galan, K. de. (2008). Van deskundige naar trainer. Amsterdam: Pearson Education Benelux bv. Hoofdstuk 1, pag. 1–7. Galan, K. de. (2008). Van deskundige naar trainer. Amsterdam: Pearson Education Benelux bv. Hoofdstuk 1, pag. 1–7.
go back to reference Halem, N. van, Leeuw, H. de , & Stuut, T. (2008). Zakboek Werkbegeleiden in zorg en welzijn. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Halem, N. van, Leeuw, H. de , & Stuut, T. (2008). Zakboek Werkbegeleiden in zorg en welzijn. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Halem, N. van, Stuut, T., & Verbeek, H. (2010). Toetsen en beoordelen in zorg en welzijn. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Halem, N. van, Stuut, T., & Verbeek, H. (2010). Toetsen en beoordelen in zorg en welzijn. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1989). Leadership studies. San Diego, CA: Inc., University Associates. Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1989). Leadership studies. San Diego, CA: Inc., University Associates.
go back to reference Hoeven, J van der. (2006). Leercoaching in het beroepsonderwijs, Begeleider. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Hoeven, J van der. (2006). Leercoaching in het beroepsonderwijs, Begeleider. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Honey, P., & Mumford, A. (1992). The manual of learning styles, (3e druk). Maidenhead: Peter Honey Publications. Honey, P., & Mumford, A. (1992). The manual of learning styles, (3e druk). Maidenhead: Peter Honey Publications.
go back to reference Kallenberg, A. J., Grijspaarde, L. van der, Braak, A. ter. (2009). Leren (en) doceren in het hoger onderwijs, (2e druk). Den Haag: uitgeverij Lemma BV. Kallenberg, A. J., Grijspaarde, L. van der, Braak, A. ter. (2009). Leren (en) doceren in het hoger onderwijs, (2e druk). Den Haag: uitgeverij Lemma BV.
go back to reference Kolb, D. A. (1983). Experiential learning: experience as the source of learning and development (1e druk). FT Press Paperback, 288 pag. Kolb, D. A. (1983). Experiential learning: experience as the source of learning and development (1e druk). FT Press Paperback, 288 pag.
go back to reference Korthagen, F., Koster, B., & Melief, K. (2002). Docenten leren reflecteren. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers. Korthagen, F., Koster, B., & Melief, K. (2002). Docenten leren reflecteren. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.
go back to reference Manneke, A. (2003). Leerlingbegeleiding in de gezondheidszorg. Soest: Nelissen. Manneke, A. (2003). Leerlingbegeleiding in de gezondheidszorg. Soest: Nelissen.
go back to reference Meer, C. P. van & Robroek, W. C. L. (1997). Vaardigheidstraining. Uit: J. W. M. Kessels en C. A. Smit, (red.). Handboek voor opleiders in organisaties, Hoofdstuk 14, pag. 482–508. Deventer: Kluwer bedrijfsinformatie. Meer, C. P. van & Robroek, W. C. L. (1997). Vaardigheidstraining. Uit: J. W. M. Kessels en C. A. Smit, (red.). Handboek voor opleiders in organisaties, Hoofdstuk 14, pag. 482–508. Deventer: Kluwer bedrijfsinformatie.
go back to reference Reekers, M. (2004). Coachen in het hoger beroepsonderwijs. Soest: Boom/Nelissen. Reekers, M. (2004). Coachen in het hoger beroepsonderwijs. Soest: Boom/Nelissen.
Metagegevens
Titel
De operatieassistent als werkbegeleider c.q. coach
Auteurs
Lotte Bolks
Elly Kok-Meetsma
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1756-1_13