02-09-2016 | Artikelen
De ontwikkeling van een meetinstrument voor het bepalen van wilsbekwaamheid bij kinderen ten aanzien van medische beslissingen: implicaties voor de praktijk
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2016
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Inleiding
Om inhoud te geven aan het autonomiebeginsel bij kinderen bij het nemen van medische beslissingen over de eigen behandeling is het essentieel te weten in hoeverre zij hiertoe wilsbekwaam zijn. In Nederland wordt uitgegaan van een wettelijk vastgelegde leeftijdsgrens van twaalf jaar, terwijl andere landen een andere of geen leeftijdsgrens hanteren. Wij ontwikkelden een semigestructureerde vragenlijst om wilsbekwaamheid in het kader van onderzoek bij kinderen te kunnen bepalen, alsmede om wetenschappelijk vast te stellen op welke leeftijd kinderen wilsbekwaam zijn.
Methode
Tussen januari 2012 en januari 2014 werden 161 patiënten (6–18 jaar) geïncludeerd die voor de keuze stonden mee te doen aan medisch wetenschappelijk onderzoek. Om wilsbekwaamheid bij kinderen te meten werd de MacArthur Competence Assessment Tool for Clinical Research (MacCAT-CR) aangepast voor kinderen. De scores op deze test werden onder andere vergeleken met wilsbekwaamheidsbeoordelingen vastgesteld door getrainde experts (de referentiestandaard).
Resultaten
De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van de MacCAT-CR was goed, evenals de validiteit om wilsbekwaamheid vast te stellen tegen de referentiestandaard (AUC 0.78). Leeftijd was een sterke voorspeller voor wilsbekwaamheid (AUC 0.90). Kinderen onder de 9,6 jaar waren over het algemeen niet wilsbekwaam, terwijl dit wel het geval was voor kinderen boven de 11,2 jaar.
Conclusie
Dit onderzoek geeft initiële bewijzen voor de validiteit en betrouwbaarheid van de MacCAT-CR voor het bepalen van wilsbekwaamheid bij kinderen. Bovendien biedt dit onderzoek een wetenschappelijke basis voor het vaststellen van leeftijdsgrenzen bij wilsbekwaamheid. Vervolgonderzoek zou zich moeten richten op wilsbekwaamheid bij behandelingen buiten een onderzoekscontext en op specifieke populaties zoals kinderen met een psychische stoornis of een verstandelijke beperking.