Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Geron 4/2016

01-12-2016 | Participatie & ontwikkeling

De online Vriendschapscursus 50+

Auteur: promovenda Tamara Bouwman

Gepubliceerd in: Geron | Uitgave 4/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De online Vriendschapscursus 50+ is een interventie die de eenzaamheid van haar deelnemers vermindert. De cursus bouwt voort op een succesvolle groepscursus. In twee series van vijf lessen worden de deelnemers met informatie en opdrachten aangezet tot actie om hun vriendschappen uit te breiden en te verbeteren.
Literatuur
go back to reference Bouwman, T.E., Aartsen, M.J., Van Tilburg, T.G., & Stevens, N.L. (2016). Does stimulating various coping strategies alleviate loneliness? Results from an online friendship enrichment program. Journal of social and personal relationships, doi: 10.1177/0265407516659158. Bouwman, T.E., Aartsen, M.J., Van Tilburg, T.G., & Stevens, N.L. (2016). Does stimulating various coping strategies alleviate loneliness? Results from an online friendship enrichment program. Journal of social and personal relationships, doi: 10.1177/0265407516659158.
go back to reference De Jong Gierveld, J., & Van Tilburg, T.G. (1999). Manual of the loneliness scale. Amsterdam: Department of Social Research Methodology, Vrije Universiteit. De Jong Gierveld, J., & Van Tilburg, T.G. (1999). Manual of the loneliness scale. Amsterdam: Department of Social Research Methodology, Vrije Universiteit.
go back to reference Fokkema, C.M. & Van Tilburg, T.G. (2007). Zin en onzin van eenzaamheidsinterventies bij ouderen. Tijdschrift voor gerontologie en geriatrie, 38, 185–203. CrossRef Fokkema, C.M. & Van Tilburg, T.G. (2007). Zin en onzin van eenzaamheidsinterventies bij ouderen. Tijdschrift voor gerontologie en geriatrie, 38, 185–203. CrossRef
go back to reference Kelders S. M., Kok R. N., Ossebaard H. C., Van Gemert-Pijnen J. E. (2012). Persuasive system design does matter: A systematic review of adherence to web-based interventions. Journal of Medical Internet Research, 14, e152. CrossRef Kelders S. M., Kok R. N., Ossebaard H. C., Van Gemert-Pijnen J. E. (2012). Persuasive system design does matter: A systematic review of adherence to web-based interventions. Journal of Medical Internet Research, 14, e152. CrossRef
go back to reference Martina, C.M.S. & Stevens, N.L. (2006). Breaking the cycle of loneliness? Psychological effects of a friendship enrichment program for older women. Aging & mental health, 10, 467–475. CrossRef Martina, C.M.S. & Stevens, N.L. (2006). Breaking the cycle of loneliness? Psychological effects of a friendship enrichment program for older women. Aging & mental health, 10, 467–475. CrossRef
go back to reference Luanaigh, C.O., & Lawlor, B.A. (2008). Loneliness and the health of older people. International Journal of Geriatric Psychiatry, 23, 1213–1221. CrossRef Luanaigh, C.O., & Lawlor, B.A. (2008). Loneliness and the health of older people. International Journal of Geriatric Psychiatry, 23, 1213–1221. CrossRef
go back to reference Zantinge, E.M. (2014). Hoeveel mensen zijn eenzaam? In: Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Nationaal Kompas Volksgezondheid. Bilthoven: RIVM. Zie ook: http://​www.​nationaalkompas.​nl Nationaal Kompas Volksgezondheid\Gezondheidstoestand\Functioneren en kwaliteit van leven\Eenzaamheid, 17 maart 2014. Zantinge, E.M. (2014). Hoeveel mensen zijn eenzaam? In: Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Nationaal Kompas Volksgezondheid. Bilthoven: RIVM. Zie ook: http://​www.​nationaalkompas.​nl Nationaal Kompas Volksgezondheid\Gezondheidstoestand\Functioneren en kwaliteit van leven\Eenzaamheid, 17 maart 2014.
Metagegevens
Titel
De online Vriendschapscursus 50+
Auteur
promovenda Tamara Bouwman
Publicatiedatum
01-12-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Geron / Uitgave 4/2016
Print ISSN: 1389-143X
Elektronisch ISSN: 2352-1880
DOI
https://doi.org/10.1007/s40718-016-0087-x