Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

13-07-2017 | Uitgave 3/2017

Kind en adolescent 3/2017

De onderlinge samenhang tussen leerkracht-leerlingrelaties, peerstatus, en gedragsmatige betrokkenheid

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 3/2017
Auteurs:
MSc Maaike C. Engels, Prof. Hilde Colpin, Prof. Karla Van Leeuwen, Prof. Patricia Bijttebier, Prof. Wim Van Den Noortgate, Prof. Stephan Claes, Prof. Luc Goossens, Prof. Karine Verschueren
Belangrijke opmerkingen
Dit artikel is een Nederlandse bewerking van het oorspronkelijke artikel: Engels, M.C., Colpin, H., Leeuwen, K. van, Bijttebier, P., Noortgate, W. van den, Claes, S., Goossens, L. & Verschueren, K. (2016). Behavioral engagement, peer status, and teacher-student relationships in adolescence: A longitudinal study on reciprocal influences. Journal of Youth and Adolescence, 45(6), 1192–1207. doi: 10.​1007/​s10964-016-0414-5 Link naar origineel artikel http://​rdcu.​be/​nRqg.

Samenvatting

Deze studie onderzocht hoe leerkracht-leerlingrelaties, peerstatus en gedragsmatige betrokkenheid onderling samenhangen in het secundair onderwijs. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen een positieve en een negatieve dimensie in de leerkracht-leerlingrelatie en tussen twee aspecten van peerstatus, namelijk acceptatie en populariteit.
De onderzoeksgroep bestond uit 1116 Vlaamse adolescenten uit het eerste, tweede en derde leerjaar van het secundair onderwijs. Tijdens jaarlijkse metingen werden peernominaties van leerkracht-leerlingrelaties en peerstatus, en zelfrapportages van gedragsmatige betrokkenheid afgenomen.
Uit cross-lagged analyses bleek dat positieve leerkracht-leerlingrelaties meer betrokkenheid en negatieve leerkracht-leerlingrelaties minder betrokkenheid voorspelden in de loop van de tijd. Daarnaast hingen zowel acceptatie als populariteit in de peergroep negatief samen met latere gedragsmatige betrokkenheid. Gedragsmatige betrokkenheid was niet voorspellend voor leerkracht-leerlingrelaties of peerstatus. Resultaten toonden aan dat relaties met leerkrachten en leeftijdsgenoten onafhankelijk van elkaar een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van gedragsmatige betrokkenheid van adolescenten.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2017

Kind en adolescent 3/2017 Naar de uitgave