13-07-2017
De onderlinge samenhang tussen leerkracht-leerlingrelaties, peerstatus, en gedragsmatige betrokkenheid
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2017
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Deze studie onderzocht hoe leerkracht-leerlingrelaties, peerstatus en gedragsmatige betrokkenheid onderling samenhangen in het secundair onderwijs. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen een positieve en een negatieve dimensie in de leerkracht-leerlingrelatie en tussen twee aspecten van peerstatus, namelijk acceptatie en populariteit.
De onderzoeksgroep bestond uit 1116 Vlaamse adolescenten uit het eerste, tweede en derde leerjaar van het secundair onderwijs. Tijdens jaarlijkse metingen werden peernominaties van leerkracht-leerlingrelaties en peerstatus, en zelfrapportages van gedragsmatige betrokkenheid afgenomen.
Uit cross-lagged analyses bleek dat positieve leerkracht-leerlingrelaties meer betrokkenheid en negatieve leerkracht-leerlingrelaties minder betrokkenheid voorspelden in de loop van de tijd. Daarnaast hingen zowel acceptatie als populariteit in de peergroep negatief samen met latere gedragsmatige betrokkenheid. Gedragsmatige betrokkenheid was niet voorspellend voor leerkracht-leerlingrelaties of peerstatus. Resultaten toonden aan dat relaties met leerkrachten en leeftijdsgenoten onafhankelijk van elkaar een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van gedragsmatige betrokkenheid van adolescenten.