MSc Maaike C. Engels, Prof. Hilde Colpin, Prof. Karla Van Leeuwen, Prof. Patricia Bijttebier, Prof. Wim Van Den Noortgate, Prof. Stephan Claes, Prof. Luc Goossens, Prof. Karine Verschueren
Dit artikel is een Nederlandse bewerking van het oorspronkelijke artikel: Engels, M.C., Colpin, H., Leeuwen, K. van, Bijttebier, P., Noortgate, W. van den, Claes, S., Goossens, L. & Verschueren, K. (2016). Behavioral engagement, peer status, and teacher-student relationships in adolescence: A longitudinal study on reciprocal influences. Journal of Youth and Adolescence, 45(6), 1192–1207. doi: 10.1007/s10964-016-0414-5Link naar origineel artikel http://rdcu.be/nRqg.
Samenvatting
Deze studie onderzocht hoe leerkracht-leerlingrelaties, peerstatus en gedragsmatige betrokkenheid onderling samenhangen in het secundair onderwijs. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen een positieve en een negatieve dimensie in de leerkracht-leerlingrelatie en tussen twee aspecten van peerstatus, namelijk acceptatie en populariteit.
De onderzoeksgroep bestond uit 1116 Vlaamse adolescenten uit het eerste, tweede en derde leerjaar van het secundair onderwijs. Tijdens jaarlijkse metingen werden peernominaties van leerkracht-leerlingrelaties en peerstatus, en zelfrapportages van gedragsmatige betrokkenheid afgenomen.
Uit cross-lagged analyses bleek dat positieve leerkracht-leerlingrelaties meer betrokkenheid en negatieve leerkracht-leerlingrelaties minder betrokkenheid voorspelden in de loop van de tijd. Daarnaast hingen zowel acceptatie als populariteit in de peergroep negatief samen met latere gedragsmatige betrokkenheid. Gedragsmatige betrokkenheid was niet voorspellend voor leerkracht-leerlingrelaties of peerstatus. Resultaten toonden aan dat relaties met leerkrachten en leeftijdsgenoten onafhankelijk van elkaar een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van gedragsmatige betrokkenheid van adolescenten.
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
BSL Psychologie Totaal
Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.
In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht.
De onderlinge samenhang tussen leerkracht-leerlingrelaties, peerstatus, en gedragsmatige betrokkenheid
Auteurs:
MSc Maaike C. Engels Prof. Hilde Colpin Prof. Karla Van Leeuwen Prof. Patricia Bijttebier Prof. Wim Van Den Noortgate Prof. Stephan Claes Prof. Luc Goossens Prof. Karine Verschueren