16-07-2020 | Forum | Uitgave 3/2020
Open Access
De lessen die de zorg kán en móét leren van de COVID-19-pandemie
- Tijdschrift:
-
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen
>
Uitgave 3/2020
- Auteurs:
- Daan Westra, Maike Tietschert
Samenvatting
De COVID-19-pandemie stelt zorgorganisaties voor grote uitdagingen. Hoewel specifieke aspecten prominenter zijn in bepaalde sectoren van de zorg, staan alle zorgorganisaties voor de opgave om de randvoorwaarden te organiseren waarbinnen zorgprofessionals zo veel mogelijk mensen zo goed mogelijk kunnen helpen. Vanuit managementperspectief vallen vier grote thema’s op in de manier waarop zorgorganisaties hiermee omgaan. Op de eerste plaats proberen zorgorganisaties met man en macht hun personeel inzetbaar te houden. Daarnaast worden er verschillende digitale oplossingen geïmplementeerd en wordt er op ongekende schaal en snelheid samengewerkt met organisaties binnen en buiten de zorg. Dit gebeurt in directe interactie met landelijk en regionaal beleid, dat als last of lust ervaren wordt. Om goed door de coronacrisis te komen en de zorg op een duurzame manier te organiseren in het ‘nieuwe normaal’ na de crisis, is het essentieel dat de lessen en best-practices van dergelijke initiatieven systematisch getrokken en verspreid worden.