Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. De leer- en kennisbenadering

Auteur : Roland van Linge

Gepubliceerd in: Innoveren in de gezondheidszorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Niemand zal erg verrast zijn door de stelling dat innoveren onmogelijk is zonder dat er kennis en leerprocessen aan te pas komen. Het is echter tegelijkertijd opvallend dat deze stelling eigenlijk pas de laatste jaren onderwerp is geworden van theorieontwikkeling en onderzoek. De opkomst van opvattingen en modellen ten aanzien van de lerende organisatie en kennismanagement is hiervoor zeker medeverantwoordelijk. In dit hoofdstuk komen verschillende modellen aan de orde die gaan over leren in organisaties en kennismanagement. Tussen deze modellen bestaat de nodige overlap. Voor de helderheid worden eerst de twee soorten modellen apart behandeld, waarna nader wordt ingegaan op de relatie tussen kennis en leren in organisaties in de context van innovatie.
Metagegevens
Titel
De leer- en kennisbenadering
Auteur
Roland van Linge
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1366-2_8