(On)begrip in de zorg
Een consult is pas geslaagd als de patiënt u heeft begrepen
-
‘Ik vertelde u over de ontsteking in uw buik. Veel mensen vinden dit lastig te begrijpen. Wat heeft u begrepen? Dan kan ik het aanvullen.’
-
‘Wat vertelt u thuis over wat ik heb gezegd?’
-
‘Wat gaat u doen als u koorts krijgt?’
-
‘Wanneer gaat u de tabletten innemen?’
Het placebo-effect van de dokter
Non-verbale communicatie heeft veel impact
Eenvoudige taal is voor iedereen helder
-
Maak korte zinnen, geef niet meer dan één boodschap per zin.
-
Spreek langzaam en duidelijk met voldoende pauzes.
-
Gebruik zoveel mogelijk de woorden die patiënt zelf gebruikt.
-
Vermijd medisch jargon, abstract taalgebruik, dubbele ontkenningen, metaforen, spreekwoorden en gezegden.
-
Varieer niet met woorden (zoals overgeven en braken of specialist en arts).
-
Herhaal de belangrijkste informatie enkele keren.
Communicatie op maat is teamwork
-
meerkeuzemenu van de praktijktelefoon begrijpen
-
klachten kort en enigszins coherent telefonisch kunnen toelichten
-
een inschatting maken van de ernst van de klachten
-
uitleg aan de telefoon begrijpen en tegelijkertijd de adviezen en afspraken noteren of onthouden
-
(uitnodigings)brieven begrijpen, ook via e‑mail
-
op tijd komen
-
vraag beperken tot één klacht per 10 minuten
-
klacht chronologisch presenteren
-
vragen stellen en bijdragen aan gezamenlijke besluitvorming
-
uitleg kunnen volgen met betrekking tot de oorzaak en behandeling van ziekte
-
begrijpen wanneer weer contact op te nemen
-
folders, websites (zoals thuisarts.nl) en bijsluiters begrijpen
-
medicatie ophalen en op de juiste manier innemen
-
vormgeven aan (leefstijl)adviezen in het dagelijks leven
-
zo nodig medische handelingen zelf thuis uitvoeren
-
een afspraak maken bij een andere zorgverlener
-
een onderzoek ondergaan
-
coördinatie van zorg bij meerdere hulpverleners
-
Vraag bij vermoeden van laaggeletterdheid hoe vaak iemand anders helpt bij het lezen van brieven of folders of bij het invullen van medische formulieren.
-
Vraag bij het kennismakingsgesprek met nieuwe patiënten naar opleiding, moedertaal en naar de (Nederlandse) taalvaardigheid.
-
Noteer, in overleg met de patiënt, laaggeletterdheid in het elektronisch patiëntendossier (EPD). Gebruik hiervoor de ICPC-code Z 07.1 (analfabetisme). Een taalbarrière kunt u registeren met de ICPC-code Z 04.
-
Neem de telefoon op met een glimlach. Uw stemgebruik (intonatie, spreeksnelheid, spreekvolume) verraadt uw gemoedstoestand. Vooral laaggeletterden zullen zich minder op hun gemak voelen en hun vragen minder gemakkelijk stellen als u gejaagd klinkt.
-
Zorg voor eenvoudig geschreven materiaal (folder, website) over de organisatie van de praktijk en de rol van de huisarts, assistente en praktijkondersteuner. Vraag laaggeletterde patiënten eens om feedback op de informatievoorziening en deel deze informatie met het team.
-
Verzamel eenvoudig geschreven materiaal over de sociale kaart op wijkniveau (zoals informatie over fysiotherapeuten en maatschappelijk werk waarmee vaak wordt samengewerkt).
Aanvullende informatie en tips
Websites
-
LHV Toolkit (https://www.lhv.nl/service/toolkit-laaggeletterdheid/);
-
Amsterdams Ondersteunings Fonds voor huisartsenzorg in achterstandswijken in Amsterdam (https://www.aofamsterdam.nl/);
-
Stichting Lezen & Schrijven (http://www.lezenenschrijven.nl/);
-
Alliantie gezondheidsvaardigheden (http://www.gezondheidsvaardigheden.nl/);
-
Pharos Expertisecentrum (http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/laaggeletterdheid-en-gezondheid/laaggeletterdheid).
E-learning
-
Aanpak van laaggeletterdheid: herkennen en motiveren (http://elearning.lezenenschrijven.nl). E‑learning voor zorgprofessionals over de aanpak van laaggeletterdheid in de zorg. Deze online cursus duurt ongeveer 45 minuten en wordt afgesloten met een toets van twintig vragen.
Voorlichtingsmaterialen
-
Begrijp je Lichaam (http://www.begrijpjelichaam.nl/home). Op de website ‘Begrijp je Lichaam’ staan eenvoudige afbeeldingen van en teksten over het menselijk lichaam en enkele veelvoorkomende ziektebeelden. De teksten en afbeeldingen zijn getoetst door laaggeletterden.
-
Bijsluiter in beeld (http://www.bijsluiterinbeeld.nl). Op deze site kan men met pictogrammen instructies voor het gebruik van medicatie samenstellen en printen.
-
Stichting leer zelf online (http://www.steffie.nl). Deze site heeft als doel mensen met een verstandelijke beperking en laaggeletterden zelfredzamer te maken. De website geeft onder andere eenvoudige informatie over het maken van gezonde keuzes.
-
Praten met je dokter (http://oefenen.nl/programma/gezond_praten_met_je_dokter). Fotostrips over thema’s als ‘hoe leg ik mijn klacht uit aan de dokter?’, ‘medisch jargon’ en ‘onzekerheid over medicatiegebruik’.