Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2016 | Uitgave 2/2016

Kind & Adolescent Praktijk 2/2016

‘De kinderen in de klas doen allemaal flauw’

Dagboeken als Evaluatiemathode van Interventieonderzoek

Tijdschrift:
Kind & Adolescent Praktijk > Uitgave 2/2016
Auteurs:
Dr. Marieke Boelhouwer, Dr. Matty van der Meulen, Prof. dr. Paul van Geert, dr. Frans Siero
Belangrijke opmerkingen
over de auteurs
Dr. M .D. Boelhouwer, psycholoog, is werkzaam als productontwikkelaar, onderzoeker en als behandelaar bij GGZ- instelling Molendrift. Dr. M . van der M eulen en prof. dr. P.L.C. van G eert zijn beiden als psycholoog verbonden aan de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen; dr. F .W. S iero, psycholoog, is verbonden aan Psychometrische & Statistische Technieken van Basiseenheid Psychometrie & Statistiek aan deze universiteit.

Samenvatting

Is de dagboekmethode een geschikte manier om de effectiviteit van een interventie te meten? Deze vraag staat centraal in dit artikel. Met behulp van dagboeken onderzochten de auteurs de effectiviteit van het interventieprogramma ‘Weerbaarheid In het BasisOnderwijs’, kortweg WIBO, in groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De dagboekboekmethode levert relevante onderzoeksgegevens op en lijkt een goede manier om effecten van interventies in het dagelijks leven te onderzoeken. Het percentage stressvolle, antisociale interacties die kinderen meemaakte, nam in de WIBO-groep meer af dan in de controlegroep.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Kind & Adolescent Praktijk 2/2016 Naar de uitgave

OriginalPaper

Gezien en gelezen