Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 6/2003

01-12-2003 | Forum

De impasse van het monisme: ‘Je geld of je leven!’

Auteur: Paul Verhaeghe

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 6/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Lectuur van ‘De hersenen van Ulrike Meinhof’ stelt mij gerust wat de hersenen van Max Lauteslager betreft. De reden daarvoor heeft natuurlijk te maken met het feit dat zijn standpunt betreffende de verhouding psyche-soma en de impact daarvan op het gedrag grotendeels overeenkomt met het mijne – bien heureux de se retrouver ensemble. Ik hoop evenwel dat de reden voor mijn geruststelling verder gaat dan alleen maar deze herkenning van een gedeeld standpunt. Meer bepaald hoop ik dat onze opvatting ook wetenschappelijk onderbouwd kan worden.
Voetnoten
1
Er is niets nieuws onder de zon. Monisme is de term waarmee in het begin van de 19e eeuw de anatomisten aangeduid werden, zijnde diegenen die ervan overtuigd waren dat de oorzaak van wat wij nu psychopathologie noemen uitsluitend te zoeken viel in het anatomische veld. Daartegenover stonden de dualisten die – in onze terminologie uitgedrukt – de etiologie zowel in de nature als in de nurture gaan zoeken.
 
2
In het origineel klinkt het zo veel mooier: Tel est l'effroi qui s'empare de l'homme à découvrir la figure de son pouvoir qu'il s'en détourne dans l'action même qui est la sienne quand cette action la montre nue (Lacan, 1966, p. 242).
 
Literatuur
go back to reference Cosmides, L., & Tooby, J. (2001). What is evolutionary psychology? Explaining the new science of the mind. New Haven (Conn.): Yale University Press. Cosmides, L., & Tooby, J. (2001). What is evolutionary psychology? Explaining the new science of the mind. New Haven (Conn.): Yale University Press.
go back to reference Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E., & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. New York: Other Press. Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E., & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. New York: Other Press.
go back to reference Suomi, S. (2000). A biobehavioral perspective on developmental psychopathology: Excessive aggression and serotonergic dysfunction in monkeys. In A. Sameroffr, M. Lewis & S. Miller (Eds.), Handbook of developmental psychopathology (pp. 237-256). New York: Plenum Press. Suomi, S. (2000). A biobehavioral perspective on developmental psychopathology: Excessive aggression and serotonergic dysfunction in monkeys. In A. Sameroffr, M. Lewis & S. Miller (Eds.), Handbook of developmental psychopathology (pp. 237-256). New York: Plenum Press.
go back to reference Tienari, P., Wynne, L., Moring, J., Lahti, I., Naarala, M., Sorri, A., Wahlberg, K.-E., Saarento, O., Seitamaa, M., Kaleva, M., & Läksy, K. (1994). The Finnish adoptive family study of schizophrenia. Implications for family research. British Journal of Psychiatry, 164 (suppl. 23), 20-26. Tienari, P., Wynne, L., Moring, J., Lahti, I., Naarala, M., Sorri, A., Wahlberg, K.-E., Saarento, O., Seitamaa, M., Kaleva, M., & Läksy, K. (1994). The Finnish adoptive family study of schizophrenia. Implications for family research. British Journal of Psychiatry, 164 (suppl. 23), 20-26.
go back to reference Verhaeghe, P. (2002). Over normaliteit en andere afwijkingen. Leuven/Leusden: Acco. Verhaeghe, P. (2002). Over normaliteit en andere afwijkingen. Leuven/Leusden: Acco.
Metagegevens
Titel
De impasse van het monisme: ‘Je geld of je leven!’
Auteur
Paul Verhaeghe
Publicatiedatum
01-12-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 6/2003
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03062047

Andere artikelen Uitgave 6/2003

Tijdschrift voor Psychotherapie 6/2003 Naar de uitgave

Inleiding

Inleiding