Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 12/2015

01-12-2015 | Beschouwing

De huisartsopleider als positief rolmodel

Auteurs: dr. Ria Jochemsen-van der Leeuw, prof.dr. Margreet Wieringa-de Waard, dr. Nynke van Dijk

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 12/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Jochemsen-van der Leeuw HGA, Wieringa-de Waard M, Van Dijk N. De huisartsopleider als positief rolmodel. Huisarts Wet 2015;58(12):638-40.
In de opleidingspraktijk is de huisartsopleider een rolmodel voor de aios. Dat is hij echter niet alleen in het kader van de opleiding zelf, maar ook tijdens de patiëntenzorg, in de praktijkorganisatie en zelfs in persoonlijke aangelegenheden. Veel opleiders zijn zich er niet van bewust dat zij ook dan een rolmodel zijn, en dat kan leiden tot overdracht van negatief rolmodelgedrag op de aios. De eerste auteur onderzocht in haar proefschrift welke eigenschappen kenmerkend zijn voor een positief rolmodel, en bij welke eigenschappen de informatieoverdracht het best verloopt. In de keten van onderwijs naar opleider naar aios naar patiënt blijkt informatie – in de vorm van kennis, houding, vaardigheden – niet altijd netjes, gelijkelijk en stapsgewijs te worden overgedragen zoals het ideaal wil. Daarom is er winst te behalen door in het onderwijs aan huisartsopleiders meer aandacht te besteden aan positief rolmodelgedrag en aan de specifieke factoren die de overdracht naar aios beïnvloeden. Ook feedback op het rolmodelgedrag levert een positieve bijdrage.
Literatuur
1.
go back to reference Steinert Y, Mann K, Centeno A, Dolmans D, Spencer J, Gelula M, et al. A systematic review of faculty development initiatives designed to improve teaching effectiveness in medical education: BEME Guide No. 8. Med Teach 2006;28:497-526. PubMedCrossRef Steinert Y, Mann K, Centeno A, Dolmans D, Spencer J, Gelula M, et al. A systematic review of faculty development initiatives designed to improve teaching effectiveness in medical education: BEME Guide No. 8. Med Teach 2006;28:497-526. PubMedCrossRef
2.
go back to reference Passi V, Johnson S, Peile E, Wright S, Hafferty F, Johnson N. Doctor role modelling in medical education: BEME Guide No. 27. Med Teach 2013;35:e142236. CrossRef Passi V, Johnson S, Peile E, Wright S, Hafferty F, Johnson N. Doctor role modelling in medical education: BEME Guide No. 27. Med Teach 2013;35:e142236. CrossRef
3.
go back to reference Maudsley RF. Role models and the learning environment: Essential elements in effective medical education. Acad Med 2001;76:432-4. PubMedCrossRef Maudsley RF. Role models and the learning environment: Essential elements in effective medical education. Acad Med 2001;76:432-4. PubMedCrossRef
5.
6.
go back to reference Jochemsen-van der Leeuw HGA, Van Dijk N, Van Etten-Jamaludin FS, Wieringa-de Waard M. The attributes of the clinical trainer as a role model: a systematic review. Acad Med 2013;88:26-34. CrossRef Jochemsen-van der Leeuw HGA, Van Dijk N, Van Etten-Jamaludin FS, Wieringa-de Waard M. The attributes of the clinical trainer as a role model: a systematic review. Acad Med 2013;88:26-34. CrossRef
7.
go back to reference Jochemsen-van der Leeuw HGA, Van Dijk N, Wieringa-de Waard M. Assessment of the clinical trainer as a role model; a role model apperception tool (RoMAT). Acad Med 2014;89:671-7. CrossRef Jochemsen-van der Leeuw HGA, Van Dijk N, Wieringa-de Waard M. Assessment of the clinical trainer as a role model; a role model apperception tool (RoMAT). Acad Med 2014;89:671-7. CrossRef
8.
go back to reference Karg A, Boendermaker PM, Brand PL, Cohen-Schotanus J. Integrating continuing medical education and faculty development into a single course: Effects on participants’ behaviour. Med Teach 2013;35:e1594-7. PubMedCrossRef Karg A, Boendermaker PM, Brand PL, Cohen-Schotanus J. Integrating continuing medical education and faculty development into a single course: Effects on participants’ behaviour. Med Teach 2013;35:e1594-7. PubMedCrossRef
9.
go back to reference Jochemsen-van der Leeuw HGA, Van Dijk N, De Jong W, Wieringa-de Waard M. Educating the clinical trainer: Professional gain for the trainee? A controlled intervention study in General Practice. Perspect Med Educ 2014;3:455-73. CrossRef Jochemsen-van der Leeuw HGA, Van Dijk N, De Jong W, Wieringa-de Waard M. Educating the clinical trainer: Professional gain for the trainee? A controlled intervention study in General Practice. Perspect Med Educ 2014;3:455-73. CrossRef
10.
go back to reference Jochemsen-van der Leeuw HGA, Buwalda N, Wieringa-de Waard M, Van Dijk N. Learning from a role model: A cascade or whirlpool effect? Med Teach 2015;37:482-9. CrossRef Jochemsen-van der Leeuw HGA, Buwalda N, Wieringa-de Waard M, Van Dijk N. Learning from a role model: A cascade or whirlpool effect? Med Teach 2015;37:482-9. CrossRef
11.
go back to reference Jochemsen-van der Leeuw HGA, Wieringa-de Waard M, Van Dijk N. Feedback on role model behaviour: effective for clinical trainers? Perspect Med Educ 2015;4:153-7. CrossRef Jochemsen-van der Leeuw HGA, Wieringa-de Waard M, Van Dijk N. Feedback on role model behaviour: effective for clinical trainers? Perspect Med Educ 2015;4:153-7. CrossRef
12.
go back to reference Rubak S, Mortensen L, Ringsted C, Malling B. A controlled trial of the short- and long-term effects of a Train the Trainer course. Med Educ 2008;42:693-702. PubMedCrossRef Rubak S, Mortensen L, Ringsted C, Malling B. A controlled trial of the short- and long-term effects of a Train the Trainer course. Med Educ 2008;42:693-702. PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
De huisartsopleider als positief rolmodel
Auteurs
dr. Ria Jochemsen-van der Leeuw
prof.dr. Margreet Wieringa-de Waard
dr. Nynke van Dijk
Publicatiedatum
01-12-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 12/2015
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-015-0342-8