2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Tip
Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk
Gepubliceerd in:
Preventie psychische aandoeningen
De afbreuk van een breed gedragen ideeënstelsel heeft de identiteitsontwikkeling individualistischer gemaakt. Na de ontzuiling is er geen breed gedragen ideeënstelsel voor in de plaats gekomen. Naast de materiële rijkdom waarmee een kind wordt overspoeld, ontbreekt vaak de aandacht voor de pedagogische, psychologische en spirituele ideeën in de opvoeding. Ouders kunnen samen een gedeeld gedachtegoed over de opvoeding van hun kind opstellen – een gezinspedagogiek – en hiermee hun opvoeding vormgeven gebaseerd op wetenschappelijke inzichten én geïnspireerd door hun eigen idealen, normen en waarden. In de gezinspedagogiek betrekken ouders hoe zij met elkaar samen zijn en ondersteunen en verzorgen. Daarnaast gaat het over de manier waarop de kinderen naar hun eigen zelfstandigheid kunnen toewerken. De gezinspedagogiek beschermt het kind tegen de wensen en verwachtingen van de ouders en geeft richting aan de hechting en autonomieontwikkeling. Een belangrijke rol is weggelegd voor professionals die ouders kunnen bijstaan in het opstellen van een gezinspedagogiek.
Log in om toegang te krijgen
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
go back to reference Driesen, J. (2007). Hoe minder straffen. Apeldoorn: Garant. Driesen, J. (2007).
Hoe minder straffen. Apeldoorn: Garant.
go back to reference Fonagy, P., Luyten, P., Allison, E., & Campbell, C. (2017a). What we have changed our minds about: Part 1. Borderline personality disorder as a limitation of resilience. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation. 4(11). https://doi.org/10.1186/s40479-017-0061-9. Fonagy, P., Luyten, P., Allison, E., & Campbell, C. (2017a). What we have changed our minds about: Part 1. Borderline personality disorder as a limitation of resilience.
Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation. 4(11).
https://doi.org/10.1186/s40479-017-0061-9.
go back to reference Fonagy, P., Luyten, P., Allison, E., & Campbell, C. (2017b). What we have changed our minds about: Part 2. Borderline personality disorder, epistemic trust and the developmental significance of social communication. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation. 4(9). https://doi.org/10.1186/s40479-017-0062-8. Fonagy, P., Luyten, P., Allison, E., & Campbell, C. (2017b). What we have changed our minds about: Part 2. Borderline personality disorder, epistemic trust and the developmental significance of social communication.
Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation. 4(9).
https://doi.org/10.1186/s40479-017-0062-8.
go back to reference Omer, H. (2007). Geweldloos verzet in gezinnen (E. Wiebenga, vertaling). Houten: Bohn Stafleu von Loghum. Omer, H. (2007).
Geweldloos verzet in gezinnen (E. Wiebenga, vertaling). Houten: Bohn Stafleu von Loghum.
go back to reference Omer, H. (2011). Nieuwe autoriteit (W. Scheen, vertaling). Amsterdam: Hogrefe Uitgevers. Omer, H. (2011).
Nieuwe autoriteit (W. Scheen, vertaling). Amsterdam: Hogrefe Uitgevers.
go back to reference Omer, H. (2015). Waakzame zorg (C. Kruk, vertaling). Amsterdam: Hogrefe Uitgevers. Omer, H. (2015).
Waakzame zorg (C. Kruk, vertaling). Amsterdam: Hogrefe Uitgevers.
- Titel
- De Gezinspedagogiek
- DOI
- https://doi.org/10.1007/978-90-368-2119-3_3
- Auteur:
-
J. J. L. Derksen
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
- Volgnummer
- 3
- Hoofdstuknummer
- 3