Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 4/2015

03-11-2015

De gekantelde jeugdprofessional

Auteur: Drs. Lucy Jacobs

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 4/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Met de transities zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de uitbreiding van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de herziening van het Jeugdzorgstelsel en de Participatiewet. Deze transities in het sociale domein beogen tevens een transformatie. Kern van deze transformatie, ook wel de kanteling genoemd, is dat zij leidt tot meer nadruk op preventief en vroegtijdig signaleren, ingrijpen, het tegengaan van onnodig problematiseren en etiketteren. Door een generalistische en integrale aanpak moet de zorg ook efficiënter, effectiever en duurzamer worden. Integraal werkende, multidisciplinaire sociale wijkteams worden daarbij als belangrijk instrument gezien. Ook jeugdprofessionals maken veelal onderdeel uit van de sociale wijkteams. Ook zij moeten kantelen: zich nieuwe werkwijzen eigen maken en zich op een andere wijze positioneren. We gaan in dit artikel in op de vragen wat die beoogde kanteling voor de jeugdprofessionals betekent en hoe zij de kanteling beleven. Tevens geven we enkele handvatten om de jeugdprofessional hierin te ondersteunen.
Literatuur
go back to reference Arum, S. van, & Schoorl, R. (2015). Sociale (wijk)teams in vogelvlucht: State of the art. Utrecht: Movisie. Arum, S. van, & Schoorl, R. (2015). Sociale (wijk)teams in vogelvlucht: State of the art. Utrecht: Movisie.
go back to reference Baert, H., Clauwaert, I., & Bree, L. van (2008). Naar een cartografie van condities voor werkplekleren in arbeidsorganisaties in Vlaanderen. Leuven: Steunpunt Werk en Sociale Economie. Baert, H., Clauwaert, I., & Bree, L. van (2008). Naar een cartografie van condities voor werkplekleren in arbeidsorganisaties in Vlaanderen. Leuven: Steunpunt Werk en Sociale Economie.
go back to reference Berger, M., Leeuwen, M. van, & Blaauw, E. (2013). Generalistisch werken rondom jeugd en gezin: Een analyse van de ontwikkelingen, taken en competenties. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Berger, M., Leeuwen, M. van, & Blaauw, E. (2013). Generalistisch werken rondom jeugd en gezin: Een analyse van de ontwikkelingen, taken en competenties. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Goedhart, M. (2014). Tussenevaluatie Proeftuinen Jeugd- en Gezinsteams Holland Rijnland. Leiden: Centrum voor Jeugd en Gezin. Goedhart, M. (2014). Tussenevaluatie Proeftuinen Jeugd- en Gezinsteams Holland Rijnland. Leiden: Centrum voor Jeugd en Gezin.
go back to reference K2, Brabants Kenniscentrum Jeugd, & Avans Hogeschool. (2015). Onderzoek (2014-heden) curriculum sociale professionals. Den Bosch/Breda: K2 en Avans. K2, Brabants Kenniscentrum Jeugd, & Avans Hogeschool. (2015). Onderzoek (2014-heden) curriculum sociale professionals. Den Bosch/Breda: K2 en Avans.
go back to reference Kessels, J., & Tjepkema, S. (2002) Een economische grondslag voor leren ontwikkelen. In M. Rondeel & S. Wagenaar (red.) Kennis maken, Leren in gezelschap (p.21–39). Schiedam: Scriptum. Kessels, J., & Tjepkema, S. (2002) Een economische grondslag voor leren ontwikkelen. In M. Rondeel & S. Wagenaar (red.) Kennis maken, Leren in gezelschap (p.21–39). Schiedam: Scriptum.
go back to reference Linders, L., & Feringa, D. (red.) (2014). De kunst van het laten: Doe-het-zelf-zorg in tijden van transitie. Utrecht: Movisie. Linders, L., & Feringa, D. (red.) (2014). De kunst van het laten: Doe-het-zelf-zorg in tijden van transitie. Utrecht: Movisie.
go back to reference Oude Vrielink, M., Kolk, H. van der, & Klok, P.-J. (2014). De vormgeving van sociale (wijk) teams: Inrichting, organisatie en vraagstukken. Den Haag: Platform 31. Oude Vrielink, M., Kolk, H. van der, & Klok, P.-J. (2014). De vormgeving van sociale (wijk) teams: Inrichting, organisatie en vraagstukken. Den Haag: Platform 31.
go back to reference Ruijters, M. (2007). Liefde voor leren: Over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties. Alphen aan den Rijn: Kluwer. Ruijters, M. (2007). Liefde voor leren: Over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties. Alphen aan den Rijn: Kluwer.
go back to reference Ruijters, M.C.P. (red.) (2015). Je Binnenste Buiten: Over professionele identiteit in organisaties. Deventer: Vakmedianet. Ruijters, M.C.P. (red.) (2015). Je Binnenste Buiten: Over professionele identiteit in organisaties. Deventer: Vakmedianet.
go back to reference Streumer, J. (red.) (2010). De kracht van werkplekleren. Den Haag: Boom Lemma uitgevers. Streumer, J. (red.) (2010). De kracht van werkplekleren. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
go back to reference Wierdsma, A.F.M., & Swieringa, J. (2002). Lerend organiseren: Als meer van hetzelfde niet helpt. Groningen: Noordhoff Uitgevers. Wierdsma, A.F.M., & Swieringa, J. (2002). Lerend organiseren: Als meer van hetzelfde niet helpt. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
go back to reference Wijland, Y., & Goede, E. de. (2012). Competentieprofiel generalist. Amsterdam: Wijland Advies en Coaching en Ellen de Goede Training, Coaching en Advies. Wijland, Y., & Goede, E. de. (2012). Competentieprofiel generalist. Amsterdam: Wijland Advies en Coaching en Ellen de Goede Training, Coaching en Advies.
Metagegevens
Titel
De gekantelde jeugdprofessional
Auteur
Drs. Lucy Jacobs
Publicatiedatum
03-11-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 4/2015
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-015-0101-7

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Jeugdbeleid 4/2015 Naar de uitgave