Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 8/2018

05-11-2018 | Forum

De ervaringen van multiprobleemgezinnen met communicatie in de zorg

Auteurs: Irene Moor, Noortje Pannebakker, Sophie Wins, Paul Kocken

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 8/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Binnen de jeugdzorg worden gezinnen die meervoudige, complexe en persistente problemen in verschillende levensdomeinen ervaren, aangeduid als multiprobleemgezinnen. Naar schatting zijn er 3–5% multiprobleemgezinnen in Nederland [ 1 ]. Multiprobleemgezinnen onderscheiden zich door de complexiteit van de problematiek. Kenmerkend voor multiprobleemgezinnen is dat zowel ouders als kinderen veel gebruikmaken van zorg [ 2 , 3 ]. Deze zorg valt veelal onder de Jeugdwet in het sociale domein.
Literatuur
2.
go back to reference Bodden DH, Deković M. Multiproblem families referred to youth mental health: what’s in a name? Fam Process. 2016;55:31–47.CrossRefPubMed Bodden DH, Deković M. Multiproblem families referred to youth mental health: what’s in a name? Fam Process. 2016;55:31–47.CrossRefPubMed
3.
go back to reference Moor II. Parental evaluation of care in multi-problem families and the role of communication. Leiden: Rijksuniversiteit Leiden; 2016. Master thesis. Moor II. Parental evaluation of care in multi-problem families and the role of communication. Leiden: Rijksuniversiteit Leiden; 2016. Master thesis.
4.
go back to reference Tausendfreund T, Knot-Dickscheit J, Schulze GC, et al. Families in multi-problem situations: backgrounds, characteristics, and care services. Child Youth Serv. 2016;37:4–22.CrossRef Tausendfreund T, Knot-Dickscheit J, Schulze GC, et al. Families in multi-problem situations: backgrounds, characteristics, and care services. Child Youth Serv. 2016;37:4–22.CrossRef
5.
go back to reference Gilsing R, Hoff M van der, Hal L van. 1Gezin1Plan in de praktijk. De meerwaarde van de werkwijze 1Gezin1Plan onderzocht. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut; 2018. Gilsing R, Hoff M van der, Hal L van. 1Gezin1Plan in de praktijk. De meerwaarde van de werkwijze 1Gezin1Plan onderzocht. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut; 2018.
6.
go back to reference Jager M. Unraveling the role of client-professional communication in adolescent psychosocial care. Groningen: Universiteit van Groningen; 2016. Doctoral dissertation. Jager M. Unraveling the role of client-professional communication in adolescent psychosocial care. Groningen: Universiteit van Groningen; 2016. Doctoral dissertation.
7.
go back to reference Pannebakker NM, Kocken PL, Theunissen MH, et al. Services use by children and parents in multiproblem families. Child Youth Serv Rev. 2018;84:222–8.CrossRef Pannebakker NM, Kocken PL, Theunissen MH, et al. Services use by children and parents in multiproblem families. Child Youth Serv Rev. 2018;84:222–8.CrossRef
8.
go back to reference Goodman R. The strengths and difficulties questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry. 1997;38:581–6.CrossRefPubMed Goodman R. The strengths and difficulties questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry. 1997;38:581–6.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Briggs-Gowan MJ, Carter AS, Irwin JR, et al. The brief infant-toddler social and emotional assessment: screening for social-emotional problems and delays in competence. J Pediatr Psychol. 2004;29:143–55.CrossRefPubMed Briggs-Gowan MJ, Carter AS, Irwin JR, et al. The brief infant-toddler social and emotional assessment: screening for social-emotional problems and delays in competence. J Pediatr Psychol. 2004;29:143–55.CrossRefPubMed
10.
11.
go back to reference Delnoij DMJ, Rademakers JJDJM, Groenewegen PP. The Dutch consumer quality index: an example of stakeholder involvement in indicator development. BMC Health Serv Res. 2010;10:88.CrossRefPubMedPubMedCentral Delnoij DMJ, Rademakers JJDJM, Groenewegen PP. The Dutch consumer quality index: an example of stakeholder involvement in indicator development. BMC Health Serv Res. 2010;10:88.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metagegevens
Titel
De ervaringen van multiprobleemgezinnen met communicatie in de zorg
Auteurs
Irene Moor
Noortje Pannebakker
Sophie Wins
Paul Kocken
Publicatiedatum
05-11-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 8/2018
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-018-0203-5

Andere artikelen Uitgave 8/2018

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 8/2018 Naar de uitgave